Nyhetssaker
Dagbladet nyheter: Navnerot kostet reisefølge 75 000 kroner
Artikkel

Navnerot kostet reisefølge 75 000 kroner

En Lufthansa-kunde krevde over 75 000 kroner i erstatning etter at sju flybilletter ble kansellert som følge av en navnefeil. Transportklagenemnda ga flyselskapet medhold, og mener kunden selv var ansvarlig for kanselleringen, til tross for kundens protester.

1 dag siden siste oppdatering

2 min lesetid

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • En Lufthansa-kunde krevde 75 532 kroner i erstatning etter at sju flybilletter ble kansellert som følge av en navnefeil.

Sammendrag

En Lufthansa-kunde bestilte en reise for åtte personer, men oppdaget en navnefeil på én billett. Etter å ha kontaktet flyselskapet for å korrigere dette, ble kunden bedt om å sende ID for avbestilling og ny booking av den ene billetten. Kunden bestilte deretter en ny billett til 4769 kroner. Senere oppdaget kunden at bestillingen for de sju resterende personene var kansellert.

Kunden hevdet å ikke ha bedt om denne kanselleringen og mottok ingen bekreftelse. Reisefølget måtte bestille seks nye billetter til 55 760 kroner, inkludert én businessklasse for direkteflyvning. Kunden krevde totalt 75 532 kroner fra Lufthansa for nye billetter, refusjon for en ubrukt billett og arbeidstimer.

Lufthansa bekreftet refusjon av den ene billetten, men hevdet kunden selv søkte refusjon for de sju gjenværende billettene den 7. juni 2025, og at disse ble refundert i henhold til billettreglene. Transportklagenemnda ga Lufthansa medhold, basert på flyselskapets bevis fra billetthistorikken, og avviste kundens krav.

Kontekst

Bakgrunn

I juni i fjor bestilte en Lufthansa-kunde en reise for åtte personer tur retur Trondheim-München, som kostet 38 176 kroner.

Perspektiver

  • Klager: Har ikke bedt om å kansellere reservasjonen for de sju personene, og har heller ikke mottatt bekreftelse på en slik kansellering.

  • Lufthansa: Hevder klager selv søkte refusjon for de sju gjenværende billettene den 7. juni 2025, og at billettene ble refundert i henhold til billettreglene.

  • Transportklagenemnda: Mener Lufthansa har bevist at en person med tilgang til klagers reservasjon ved en feil har kansellert de gjenværende sju billettene.

Mulige konsekvenser

  • Klager fikk ikke medhold i sitt krav om 75 532 kroner i erstatning fra Lufthansa.

Lufthansa

Transportklagenemnda

Trondheim

München

Oslo