SAS-kansellering ga storfamilie mareritt: Krever 15.000 kroner
13 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
13 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Anna Eikeland (47) og hennes storfamilie opplevde en kaotisk reise til Gran Canaria etter at SAS kansellerte et fly fra Bergen til Oslo. Dette førte til to dagers forsinkelse, uforutsette utgifter på over 15.000 kroner, og en påfølgende strid med flyselskapet om kompensasjon.
Anna Eikeland (47) og hennes storfamilie på 20 personer opplevde en svært vanskelig reise til Gran Canaria da SAS kansellerte deres fly fra Bergen til Oslo på grunn av manglende besetning. Dette førte til at fire familiemedlemmer, inkludert Eikeland og hennes 86 år gamle mor i rullestol, ble tilbudt ny reise tre dager senere. Familien avslo tilbudet, sjekket inn på hotell på Flesland, og måtte selv kjøpe Norwegian-billetter for 1350 kroner per person, totalt 5400 kroner, for å komme seg til Oslo. I Oslo Lufthavn ble de nektet hotell og mat av SAS, til tross for tidligere løfter, fordi de hadde fløyet med Norwegian, og fikk kun en matkupong på 100 kroner hver.
Familien mistet to forhåndsbetalte hotellnetter på Anfi del Mar til nesten 10. 000 kroner og transportkostnader på 5400 kroner, totalt over 15. 000 kroner. SAS har utbetalt nesten 30.
000 kroner i kompensasjon til de 20 personene, inkludert 400 euro per person for kanselleringen, men nekter å dekke de tapte forhåndsbetalte utgiftene. Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i SAS Norge anbefaler å kontakte reiseforsikringen for slike kostnader. Forbrukerjurist Thomas Iversen fra Forbrukerrådet støtter familiens krav og understreker at flyselskapet skal erstatte slike tap dersom kanselleringen skyldes forhold innenfor deres kontroll. Eikeland har sendt seks klager og opplever at SAS bevisst vanskeliggjør prosessen, og har klaget saken inn til Transportklagenemnda.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!