Mixx Travel-konkurs: Kunder kreves for dobbelt betaling
Reisebyrået Mixx Travel har gått konkurs, og kunder i utlandet opplever nå å måtte betale for opphold og flybilletter på nytt. Flere nordmenn i Alanya kreves for dobbelt betaling av hoteller, mens flybilletter er kansellert.
17 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Mixx Travel-konkursen fører til at kunder må betale hotellopphold og flybilletter på nytt.
Sammendrag
Reisebyrået Mixx Travel ble slått konkurs 31. juli 2025, noe som har satt mange kunder i en vanskelig situasjon. Sara Helene Lund-Tønnesen og Thea Emilie Nerård-Sørensen er blant dem som opplever å måtte betale for hotelloppholdet sitt i Alanya på nytt, da hotellet ikke har mottatt betaling fra Mixx Travel.
Hotellmanager Elvan Gunes ved Bilkay Hotel bekrefter at 33 rom er ubetalte, men lover at gjestene ikke vil bli kastet ut, selv om regningen må dekkes. Samtidig har Norwegian kansellert alle Mixx Travel-billetter datert 2. august 2025 og senere, da byrået ikke har betalt for disse.
Kunder som Steffen Schei må nå kjøpe nye flybilletter, noe som kan koste tusenvis av kroner. Flere tipsere og en tidligere kunde, Christopher William Abram, reagerer på at Mixx Travel annonserte for reiser helt frem til konkursen, inkludert nyhetsbrev med bestillingslinker for 2026-reiser dagen før konkursen. Forbrukerrådet, ved jurist Nora Wenneberg Gløersen, informerer om at reisende må sende krav til svenske Kammarkollegiet innen tre måneder, og understreker at reiseforsikringen ikke dekker konkurser.
Kontekst
Bakgrunn
Selskapet Mixx Travel ble slått konkurs 31. juli 2025, etter å ha annonsert for reiser helt frem til dagen før konkursen.
Perspektiver
Sara Helene Lund-Tønnesen: Føler det er ubehagelig å stå i usikkerhet om hjemreise og overnatting.
Hotellmanager Elvan Gunes: Vet ikke hva de skal gjøre med ubetalte rom, men vil ikke kaste ut gjester.
Christopher William Abram: Mener det er nesten svindel å annonsere for reiser dagen før konkurs.
Steffen Schei: Er helt desperat og stemningen er dårlig i reisefølget.
Eivind Hammer Myhre: Passasjerene må kjøpe nye billetter for egen regning og få dem refundert.
Nora Wenneberg Gløersen: Reisende må sende krav til Kammarkollegiet og reiseforsikring gjelder ikke.
Mulige konsekvenser
Kunder må betale hotellopphold på nytt til hotellet.
Kunder må kjøpe nye flybilletter for egen regning.
Kunder må sende inn krav til svenske Kammarkollegiet innen tre måneder for refusjon.
Sara Helene Lund-Tønnesen
Elvan Gunes
Christopher William Abram
Steffen Schei
Nora Wenneberg Gløersen
Mixx Travel
Norwegian
Forbrukerrådet
Kammarkollegiet
Bilkay Hotel
Alanya
Bergen
Oslo
Sverige
Finland