SAS snur etter feilinformasjon om refusjon av flybilletter
8 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
8 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Runar Brende og Even Skaatan Vik opplevde at et SAS-fly til Haugesund måtte snu på grunn av tåke, og ble feilinformert om refusjon for alternative flybilletter. Flyselskapet avslo først refusjonskravet, men har nå snudd etter en ny vurdering og dokumentasjon, noe som understreker passasjerers rettigheter ved ombooking.
Runar Brende (29) fra Ski skulle på vennetur til Haugesund da hans SAS-fly fra Oslo den 15. august klokken 08:15 måtte returnere på grunn av tykk tåke. Passasjerene ble tilbudt en ny rute dagen etter via København og Bergen, som ville forlenge reisetiden fra 50 minutter til 9,5 timer, noe Brende fant uaktuelt.
Ved SAS-skranken fikk Brende og andre passasjerer bekreftet at de kunne bestille billetter med et konkurrerende selskap, som Norwegian, og få utgiftene refundert mot kvittering. Flere, inkludert Even Skaatan Vik (21), valgte denne løsningen og ble også lovet dekning av lounge-tilgang. Etter en vellykket helg sendte Brende og Vik inn refusjonskrav, men fikk avslag 2.
september med begrunnelse om feilinformasjon og at SAS ikke refunderer billetter fra andre selskaper. Forbrukerjurist Nora Wennberg Gløersen fra Forbrukerrådet understreker at flyselskap har plikt til å ombooke passasjerer så raskt som mulig, selv med andre selskaper, dersom det gir vesentlig mindre ulempe. Pressesjef Øystein André Schmidt i SAS Norge bekrefter overfor TV 2 hjelper deg at SAS, etter en ny vurdering og mer dokumentasjon, nå dekker kostnadene for de nye billettene og forpleiningen for Brende og Vik.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!