MixxTravel konkurs: Reisende fortviler over manglende informasjon
Reiseselskapet MixxTravel er slått konkurs 31. juli 2025, og flere kunder fortviler over manglende informasjon kort tid før avreise til Tyrkia. Reisende som Kristoffer Andenes Vikebø risikerer å miste både ferie og penger, mens Norwegian jobber med å avklare flybillettenes gyldighet.
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Reiseselskapet MixxTravel er begjært konkurs 31. juli 2025, noe som har ført til feriesjokk og manglende informasjon for reisende.
Sammendrag
Reiseselskapet MixxTravel er begjært konkurs 31. juli 2025, ifølge selskapets hjemmeside, noe som skapte feriesjokk for reisende som Kristoffer Andenes Vikebø. Han og samboeren skulle reise til Alanya 12. august for 21. 000 kroner, men hotellet ble kansellert av MixxTravel uten refusjon. Selskapet har ikke svart på VGs henvendelser 31.
juli og 1. august, og en AI-robot ga ingen hjelp. Monica Hansen og datteren Malin Victoria Vinje, med avreise 2. august, fikk også vite om konkursen via Facebook uten direkte informasjon. Mia Bakke, som betalte 5200 kroner for fly via Tyrkiareiser.
no/Mixxtravel, måtte kjøpe nye billetter for 3000 kroner ekstra. Norwegian, representert ved Eivind Hammer Myhre, bekrefter at de nøster opp i situasjonen og at tredjepartsbestillinger ofte mangler passasjerens kontaktinfo, noe som vanskeliggjør informasjonsflyten. Forbrukerrådets jurist Nora Wennberg Gløersen bekrefter at Mixx Travel gikk konkurs 3. juli 2025 og har reisegaranti hos svenske Kammarkollegiet. Reisende med pakkereise har konkursvern og kan få refundert forskuddsbetalte beløp eller dekket hjemreise, men må sende inn krav til Kammarkollegiet så snart som mulig, senest innen tre måneder.
Kontekst
Bakgrunn
Kristoffer Andenes Vikebø har reist til Tyrkia hver sommer de siste årene og bestilte årets reise 23. april. Mia Bakke har tidligere opplevd en lignende situasjon med reiseselskapet D-tur, hvor refusjon tok flere måneder.
Perspektiver
Kristoffer Andenes Vikebø: Konkursen er et helvete, og han stoler ikke på noe etter manglende informasjon og kansellert hotell.
Monica Hansen: Situasjonen er helt fortvilende, spesielt for den første mor-datter-ferien.
Mia Bakke: Ble sjokkert over konkursen og manglende informasjon, men klarte å skaffe nye flybilletter.
Eivind Hammer Myhre (Norwegian): Det er vanskelig å kontakte passasjerer som har bestilt via tredjeparter, da reiseselskapene ikke alltid videreformidler kontaktinfo.
Nora Wennberg Gløersen (Forbrukerrådet): Reisende med pakkereise hos Mixx Travel har konkursvern via svenske Kammarkollegiet og må sende inn krav raskt.
Mulige konsekvenser
Reisende må sende inn et krav til svenske Kammarkollegiet så snart som mulig, og senest innen tre måneder.
Kammarkollegiet bestemmer om de ordner alternativ transport hjem, eller om reisende skal gjøre dette selv.
Reisende som har betalt for hotell via MixxTravel risikerer å ikke få refusjon fra hotellet.
Norwegian jobber internt med å finne ut hvordan situasjonen er med MixxTravel for å løse dette så fort som mulig.
Kristoffer Andenes Vikebø
Monica Hansen
Mia Bakke
Eivind Hammer Myhre
Nora Wennberg Gløersen
MixxTravel
Norwegian
Forbrukerrådet
Kammarkollegiet
VG
Tyrkia
Alanya
Bergen
Sweden