
MixxTravel konkurs: Kunder mister ferie og penger
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Reisebyrået MixxTravel har gått konkurs, noe som har ført til at kunder som Aud Iren Stokkeland mister sine forhåndsbetalte ferieturer. Dette har skapt frustrasjon og økonomisk tap for mange, da reiseforsikringen ofte ikke dekker konkurser.
Reisebyrået MixxTravel ble begjært konkurs den 31. juli, noe som førte til at mange kunders ferieturer ble avlyst. Aud Iren Stokkeland og hennes datter mistet sin forhåndsbetalte tur til Antalya, verdt 24.
000 kroner, da Norwegian bekreftet at MixxTravel ikke hadde betalt for flybillettene. Stokkeland uttrykte stor frustrasjon over den sene beskjeden og manglende ansvar fra selskapet, spesielt da reiseforsikringen ikke dekker konkurser. MixxTravels nettsider er nede, og kunder oppfordres til å kontakte svenske eller finske myndigheter for reisegaranti, en prosess Stokkeland beskriver som tungvint for ikke-svenske statsborgere.
Reiselivsekspert Odd Roar Lange understreker at søknader må sendes innen tre måneder og anbefaler å rette krav mot kredittkortselskapet. Forbrukerøkonom Magne Gundersen fra Sparebank 1 fremhever kredittkort som den beste beskyttelsen mot konkurs, da man kan få refundert penger fra kortselskapet. Lange råder også til å sjekke om reiseselskapet er medlem av et reisegarantifond før bestilling.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!