
MixxTravel konkurs: Kunder mister ferie og penger
Reisebyrået MixxTravel har gått konkurs, noe som har ført til at kunder som Aud Iren Stokkeland mister sine forhåndsbetalte ferieturer. Dette har skapt frustrasjon og økonomisk tap for mange, da reiseforsikringen ofte ikke dekker konkurser.
12 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Reisebyrået MixxTravel er konkurs, noe som har ført til at kunder mister forhåndsbetalte ferier og penger
Sammendrag
Reisebyrået MixxTravel ble begjært konkurs den 31. juli, noe som førte til at mange kunders ferieturer ble avlyst. Aud Iren Stokkeland og hennes datter mistet sin forhåndsbetalte tur til Antalya, verdt 24.
000 kroner, da Norwegian bekreftet at MixxTravel ikke hadde betalt for flybillettene. Stokkeland uttrykte stor frustrasjon over den sene beskjeden og manglende ansvar fra selskapet, spesielt da reiseforsikringen ikke dekker konkurser. MixxTravels nettsider er nede, og kunder oppfordres til å kontakte svenske eller finske myndigheter for reisegaranti, en prosess Stokkeland beskriver som tungvint for ikke-svenske statsborgere.
Reiselivsekspert Odd Roar Lange understreker at søknader må sendes innen tre måneder og anbefaler å rette krav mot kredittkortselskapet. Forbrukerøkonom Magne Gundersen fra Sparebank 1 fremhever kredittkort som den beste beskyttelsen mot konkurs, da man kan få refundert penger fra kortselskapet. Lange råder også til å sjekke om reiseselskapet er medlem av et reisegarantifond før bestilling.
Kontekst
Bakgrunn
Reisebyrået MixxTravel ble begjært konkurs den 31. juli, noe som førte til at forhåndsbestilte reiser ble kansellert.
Perspektiver
Aud Iren Stokkeland ble kjempesur og sint over den sene beskjeden og mener selskapet tar null ansvar
MixxTravel beklager ulempene dette medfører for kunder, samarbeidspartnere og ansatte
Reiselivsekspert Odd Roar Lange minner om fristen for å sende inn søknad og anbefaler å rette krav mot kredittkortselskapet
Forbrukerøkonom Magne Gundersen mener betaling med kredittkort er den beste forsikringen mot konkurs
Mulige konsekvenser
Kunder må sende inn kravskjema til svenske eller finske myndigheter innen tre måneder etter at reisen ikke ble gjennomført
Kunder kan rette krav mot kredittkortselskapet dersom reisen ble betalt med kredittkort
Kunder må bestille ny reise hos et annet selskap eller fly og hotell hver for seg
Kunder som allerede er på reise, bør kontakte flyselskapet for å forsikre seg om at returbilletten er gyldig
Aud Iren Stokkeland
Odd Roar Lange
Magne Gundersen
MixxTravel
Norwegian
Forbrukertilsynet (KKV)
Sparebank 1
Nettavisen
Antalya
Tyrkia
Sverige
Finland
Bergen