Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: MixxTravel konkurs: Kunder mister ferie og penger
Artikkel

MixxTravel konkurs: Kunder mister ferie og penger

Reisebyrået MixxTravel har gått konkurs, noe som har ført til at kunder som Aud Iren Stokkeland mister sine forhåndsbetalte ferieturer. Dette har skapt frustrasjon og økonomisk tap for mange, da reiseforsikringen ofte ikke dekker konkurser.

12 timer siden siste oppdatering

3 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • Reisebyrået MixxTravel er konkurs, noe som har ført til at kunder mister forhåndsbetalte ferier og penger

Sammendrag

Reisebyrået MixxTravel ble begjært konkurs den 31. juli, noe som førte til at mange kunders ferieturer ble avlyst. Aud Iren Stokkeland og hennes datter mistet sin forhåndsbetalte tur til Antalya, verdt 24.

000 kroner, da Norwegian bekreftet at MixxTravel ikke hadde betalt for flybillettene. Stokkeland uttrykte stor frustrasjon over den sene beskjeden og manglende ansvar fra selskapet, spesielt da reiseforsikringen ikke dekker konkurser. MixxTravels nettsider er nede, og kunder oppfordres til å kontakte svenske eller finske myndigheter for reisegaranti, en prosess Stokkeland beskriver som tungvint for ikke-svenske statsborgere.

Reiselivsekspert Odd Roar Lange understreker at søknader må sendes innen tre måneder og anbefaler å rette krav mot kredittkortselskapet. Forbrukerøkonom Magne Gundersen fra Sparebank 1 fremhever kredittkort som den beste beskyttelsen mot konkurs, da man kan få refundert penger fra kortselskapet. Lange råder også til å sjekke om reiseselskapet er medlem av et reisegarantifond før bestilling.

Kontekst

Bakgrunn

Reisebyrået MixxTravel ble begjært konkurs den 31. juli, noe som førte til at forhåndsbestilte reiser ble kansellert.

Perspektiver

  • Aud Iren Stokkeland ble kjempesur og sint over den sene beskjeden og mener selskapet tar null ansvar

  • MixxTravel beklager ulempene dette medfører for kunder, samarbeidspartnere og ansatte

  • Reiselivsekspert Odd Roar Lange minner om fristen for å sende inn søknad og anbefaler å rette krav mot kredittkortselskapet

  • Forbrukerøkonom Magne Gundersen mener betaling med kredittkort er den beste forsikringen mot konkurs

Mulige konsekvenser

  • Kunder må sende inn kravskjema til svenske eller finske myndigheter innen tre måneder etter at reisen ikke ble gjennomført

  • Kunder kan rette krav mot kredittkortselskapet dersom reisen ble betalt med kredittkort

  • Kunder må bestille ny reise hos et annet selskap eller fly og hotell hver for seg

  • Kunder som allerede er på reise, bør kontakte flyselskapet for å forsikre seg om at returbilletten er gyldig

Aud Iren Stokkeland

Odd Roar Lange

Magne Gundersen

MixxTravel

Norwegian

Forbrukertilsynet (KKV)

Sparebank 1

Nettavisen

Antalya

Tyrkia

Sverige

Finland

Bergen