Nyhetssaker
Dagbladet nyheter: Slik klager du på ferien: Få pengene tilbake
Artikkel

Slik klager du på ferien: Få pengene tilbake

Etter fellesferien mottar Forbruker Europa mange henvendelser om mislykkede ferieopplevelser. Nå deler de konkrete råd for hvordan reisende kan klage effektivt og øke sjansen for å få penger tilbake.

15 timer siden siste oppdatering

2 min lesetid

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • Klag umiddelbart til tjenesteleverandøren for å gi dem mulighet til å rette opp feilen.

Sammendrag

Etter fellesferien opplever Forbruker Europa, en del av EUs nettverk for forbrukerrettigheter, en økning i henvendelser fra reisende som er misfornøyde med ferien. Problemene spenner fra skitne hotellrom og ubrukelige svømmebasseng til uventede gebyrer fra bilutleiefirmaer. Direktør Linn Hogner Jahr i Forbruker Europa gir nå konkrete råd for å klage effektivt og øke sjansen for kompensasjon. Hun understreker viktigheten av å klage umiddelbart til tjenesteleverandøren, enten det er hotell, bilutleier eller reisebyrå, for å gi dem mulighet til å rette opp feilen.

Videre er grundig dokumentasjon avgjørende; reisende bør ta vare på alle kvitteringer, e-poster, billetter og hotellbookinger, samt ta bilder av leiebiler og leiligheter før og etter bruk. Jahr påpeker at saker med god dokumentasjon ofte løser seg. Det tredje rådet er å alltid få avtaler skriftlig og lese dem nøye før signering.

Forbruker Europa oppfordrer folk til å ta kontakt for å vurdere saken og mekle på vegne av forbrukeren, enten via telefon eller nettsiden. Ved klager kan det lønne seg å kontakte alle involverte parter, som hotell, reisearrangør og bookingportal. Har man kjøpt en pakkereise, står man juridisk sterkere, og saken kan tas videre til Transportklagenemnda gratis dersom arrangøren ikke løser problemet.

Nøkkelentiteter

Linn Hogner Jahr

Odd Roar Lange

Forbruker Europa

DinSide

Dagbladet

Transportklagenemnda

Europa