
Skadet bagasje: Passasjerer mister erstatning på flyreiser
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Tusenvis av flypassasjerer mister årlig retten til erstatning for skadet bagasje fordi de ikke kjenner til viktige frister og regler. Flyselskapenes ansvar er begrenset til 13.000 kroner, men manglende rapportering og rask handling kan føre til at man glipper tusenlapper.
Tusenvis av kofferter og bager skades årlig på flyreiser, og passasjerer mister ofte retten til erstatning fordi de ikke kjenner til gjeldende regler og frister. Flyselskapenes ansvar er begrenset til 13. 000 kroner per passasjer i Norge.
For å kreve erstatning må passasjerer opprette en skaderapport, en såkalt PIR (Property Irregularity Report), helst på flyplassen ved ankomst eller senest fire dager etter reisen. Deretter må et formelt krav sendes til flyselskapet innen syv dager, en frist som er fastsatt i Luftfartsloven. Pressesjef Eline Hyggen Skari i Norwegian og Øystein Schmidt i SAS understreker viktigheten av å følge disse fristene og å legge ved bilder av skaden for å styrke kravet.
Flyselskapene dekker normalt ikke kosmetiske skader, vanlig slitasje eller skader forårsaket av gjenstander passasjeren selv har pakket. Bagasjens alder vil også påvirke erstatningsbeløpet. Mange passasjerer glipper erstatning fordi de ikke oppretter PIR-rapport eller overholder syvdagersfristen, noe som gjør det vanskelig for flyselskapene å vurdere erstatningsplikten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!