Nyhetssaker
Dagbladet nyheter: Skadet bagasje: Passasjerer mister erstatning på flyreiser
Artikkel

Skadet bagasje: Passasjerer mister erstatning på flyreiser

Tusenvis av flypassasjerer mister årlig retten til erstatning for skadet bagasje fordi de ikke kjenner til viktige frister og regler. Flyselskapenes ansvar er begrenset til 13.000 kroner, men manglende rapportering og rask handling kan føre til at man glipper tusenlapper.

5 dager siden siste oppdatering

3 min lesetid

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • Flyselskapenes ansvar er begrenset til 13.000 kroner per passasjer for skadet bagasje i Norge.

Sammendrag

Tusenvis av kofferter og bager skades årlig på flyreiser, og passasjerer mister ofte retten til erstatning fordi de ikke kjenner til gjeldende regler og frister. Flyselskapenes ansvar er begrenset til 13. 000 kroner per passasjer i Norge.

For å kreve erstatning må passasjerer opprette en skaderapport, en såkalt PIR (Property Irregularity Report), helst på flyplassen ved ankomst eller senest fire dager etter reisen. Deretter må et formelt krav sendes til flyselskapet innen syv dager, en frist som er fastsatt i Luftfartsloven. Pressesjef Eline Hyggen Skari i Norwegian og Øystein Schmidt i SAS understreker viktigheten av å følge disse fristene og å legge ved bilder av skaden for å styrke kravet.

Flyselskapene dekker normalt ikke kosmetiske skader, vanlig slitasje eller skader forårsaket av gjenstander passasjeren selv har pakket. Bagasjens alder vil også påvirke erstatningsbeløpet. Mange passasjerer glipper erstatning fordi de ikke oppretter PIR-rapport eller overholder syvdagersfristen, noe som gjør det vanskelig for flyselskapene å vurdere erstatningsplikten.

Kontekst

Perspektiver

  • Odd Roar Lange: Passasjerer mister tusenlapper fordi de ikke kjenner reglene for erstatning ved skadet bagasje.

  • Norwegian (Eline Hyggen Skari): Kunder må opprette skaderapport på flyplassen eller innen fire dager, og sende krav innen syv dager med gode bilder.

  • SAS (Øystein Schmidt): Passasjerer må melde skade ved ankomst for å få en PIR-rapport og sende krav innen syv dager, gjerne med bilder.

  • SAS (Øystein Schmidt): Kosmetiske skader, vanlig slitasje og skader fra egen pakking dekkes normalt ikke, og bagasjens alder vurderes.

Odd Roar Lange

Eline Hyggen Skari

Øystein Schmidt

Norwegian

SAS

DinSide

Dagbladet

Luftfartsloven

Norge