Unge småbarnsforeldre som Leona Jespersen (22) og Sofie Gundersen Hystad (23) kritiserer SAS og Norwegian for å gjøre det vanskelig å benytte ungdomsrabatt når de reiser med barn. Flyselskapene tilbyr lavere priser for reisende under 26 år, men bookingsystemene på nett tillater ikke å kombinere en ungdomsbillett med en barnebillett i samme kjøp. Dette fører til at mange unge foreldre, som ofte har dårlig økonomi, ender opp med å kjøpe dyrere voksenbilletter.
Norwegian bekrefter tekniske begrensninger, men opplyser at man kan ringe kundeservice for å få lagt inn rabatten manuelt, selv om dette ikke kommuniseres tydelig på nettsidene. SAS svarer at den rimeligste løsningen ofte er å kjøpe ungdomsbillett til både forelder og barn (hvis barnet er i ungdomskategorien), og jobber med en teknisk løsning, men unngår å svare på om manuell bestilling via telefon er mulig. Widerøe tillater kombinasjon via et "assistanse"-felt eller kundesenter, og erkjenner at løsningen ikke er optimal.
Forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet uttrykker stor forståelse for frustrasjonen og kaller det "pussig" og en potensiell "utilsiktet aldersdiskriminering". Han mener muligheten for å ringe inn må kommuniseres tydelig, men at en digital løsning er å foretrekke.