
Brunostforbruket faller 23 prosent i Norge: Eksporten dobles
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Nordmenns brunostforbruk har sunket med 23 prosent de siste 15 årene, mens eksporten til utlandet nesten har doblet seg i samme periode. Dette skaper et paradoks hvor et nasjonalt symbol taper terreng hjemme, men vinner popularitet internasjonalt, med nye bruksområder som brunostpizza i Sør-Korea.
Brunostforbruket blant nordmenn har falt med 23 prosent per innbygger fra 2009 til 2024, ifølge statistikk fra MELK. I fjor spiste hver nordmann i snitt cirka halvannet kilo brunost, et halvt kilo mindre enn for femten år siden. Ida Berg Hauge, direktør i MELK, peker på nye påleggsalternativer og en nedgang i frokostspising som årsaker til fallet. Bunnoteringen for omsetningen var i 2022, med en liten oppgang de to påfølgende årene.
Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør avviser at brunost er like usunt som sjokoladepålegg, og fremhever innholdet av jod, kalsium og protein, men anbefaler moderate porsjoner grunnet naturlige sukkerarter og kaloriinnhold. Samtidig som hjemmeforbruket synker, har eksporten av brunost økt betydelig. SSB rapporterte en eksport på 921 232 kilo i fjor, nesten en dobling fra 535 220 kilo i 2007.
Tine melder om 290 tonn eksportert per mai i år, en volumvekst på 18 prosent fra året før. Peder Buskenes i Tine identifiserer Sverige, Danmark, USA, Tyskland og Sør-Korea som de største eksportmarkedene. Kong Harald og statsminister Jonas Gahr Støre har begge fremhevet brunostens kulturelle betydning, med eksempler som brunostpizza i Sør-Korea og spesialbestillinger til kong Abdullah av Jordan.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!