
Pak choy-salget eksploderer: Kinakål er billig alternativ
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Pak choy har opplevd en salgsøkning på hele 700 prosent i Norge de siste fire årene, og har gått fra nisjeprodukt til hyllevare i de fleste butikker. Samtidig fremheves kinakål som et langt billigere og godt alternativ, selv om de to grønnsakene krever ulik tilberedning.
Pak choy, også kjent som sellerikål, har opplevd en eksplosiv salgsvekst i Norge, med en økning på 700 prosent for grønnsaksleverandøren Bama fra 2020 til 2024. Også Coop melder om doblet salg, mens Rema 1000 har sett en vekst på over 30 prosent for pak choy, og nesten ti prosent for kinakål. Til tross for populariteten er pak choy relativt dyr med en kilopris på over 130 kroner, noe som gjør kinakål til et prisgunstig alternativ til rundt 47 kroner per kilo.
Ernæringsrådgiver Iselin Sagen bekrefter at kinakål er en god erstatning i de fleste retter, og kokk Michelle Zhao, kjent fra «No Sweet Sour», bifaller byttet selv om de har ulik tekstur og vanninnhold. Zhao påpeker at kinakål krever lengre steketid i wok enn pak choy, og finner nordmenns servering av rå kinakål med dressing «veldig rart».
Hun foretrekker pak choy i suppe og kinakål som dumplingfyll. Grønnsaksbonde Gjermund Kristoffersen, som har dyrket pak choy i 20 år, mener restaurantenes bruk har drevet trenden, og fremhever grønnsakens egnethet for norsk jord og enkelhet i bruk, spesielt på grillen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!