Nyhetssaker
Grønnsaker går viralt: Butikkene melder om kjempevekst

Grønnsaker går viralt: Butikkene melder om kjempevekst

Dagbladet logo

Sosiale medier driver en uventet trend der hverdagslige grønnsaker går viralt, noe som resulterer i betydelig salgsvekst hos norske matvarekjeder. Nye tilberedningsmåter for poteter, kål og andre grønnsaker fenger publikum og får folk til å eksperimentere på kjøkkenet.

Kort oppsummert

  • Hverdagslige grønnsaker, som poteter og kål, går viralt på sosiale medier med nye tilberedningsmåter.

Nye trender på sosiale medier som Tiktok og Instagram, der hverdagslige grønnsaker tilberedes på innovative måter, fører til en markant salgsøkning i norske dagligvarebutikker. Opplysningskontoret for frukt og grønt fremhever spesielt «kålbiffer», sprøstekte poteter og «hot honey» på grønnsaker som populære fenomener.

Butikkjedene bekrefter veksten: Kiwi rapporterer 30 prosent økning i kålsalg, mens Rema 1000 ser en generell frukt- og grøntvekst på 6 prosent, med spesielt stor økning for kålrot og spisskål.

Coop melder om rekordhøyt jordbærsalg, med over tre millioner kurver solgt i mai og juni, og en betydelig økning i potetsalget på tvers av varianter.

Torjus Bredvold

Kristine Aakvag Arvin

Hege Rognlien

Harald Kristiansen

Opplysningskontoret for frukt og grønt

Kiwi

Rema 1000

Coop

DinSide

Holmestrand