
Grønnsaker går viralt: Butikkene melder om kjempevekst
Sosiale medier driver en uventet trend der hverdagslige grønnsaker går viralt, noe som resulterer i betydelig salgsvekst hos norske matvarekjeder. Nye tilberedningsmåter for poteter, kål og andre grønnsaker fenger publikum og får folk til å eksperimentere på kjøkkenet.
Kort oppsummert
- Hverdagslige grønnsaker, som poteter og kål, går viralt på sosiale medier med nye tilberedningsmåter.
Nye trender på sosiale medier som Tiktok og Instagram, der hverdagslige grønnsaker tilberedes på innovative måter, fører til en markant salgsøkning i norske dagligvarebutikker. Opplysningskontoret for frukt og grønt fremhever spesielt «kålbiffer», sprøstekte poteter og «hot honey» på grønnsaker som populære fenomener.
Butikkjedene bekrefter veksten: Kiwi rapporterer 30 prosent økning i kålsalg, mens Rema 1000 ser en generell frukt- og grøntvekst på 6 prosent, med spesielt stor økning for kålrot og spisskål.
Coop melder om rekordhøyt jordbærsalg, med over tre millioner kurver solgt i mai og juni, og en betydelig økning i potetsalget på tvers av varianter.
Torjus Bredvold
Kristine Aakvag Arvin
Hege Rognlien
Harald Kristiansen
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Kiwi
Rema 1000
Coop
DinSide
Holmestrand