
Virale mattrender øker salget av bakt potet og agurk
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Sosiale medier har blitt en kraftig drivkraft bak salgsøkning for flere matvarer som går viralt og rives ut av butikkhyllene. Dette fenomenet skaper både nye muligheter for markedsføring og betydelige utfordringer for produksjons- og distribusjonsleddet.
Matvarer som bakt potet, agurk og cottage cheese opplever en betydelig salgsøkning i Norge, drevet av virale trender på sosiale medier. Forbrukere som Rebekka Belunda lar seg friste av globale mattrender, og August Borgås fra matkanalen «August & Martin» forklarer fenomenet med «FOMO» – frykten for å gå glipp av noe.
De store matvarekjedene bekrefter økt salg; cottage cheese har økt med 76 prosent, og Tine Frya har økt bemanningen for å møte etterspørselen. Agurk er nå Norges mest solgte frukt- og grøntvare, delvis takket være en viral agurksalat-oppskrift fra Logan Moffitt.
Mathilde Hogsnes, forsker ved Høyskolen Kristiania, påpeker at algoritmer forsterker påvirkningen, noe som skaper utfordringer for produksjon og distribusjon når forbruksvaner endres så raskt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!