
Nettavisen
Norske stjerner tjener stort på Snapchat: Forbrukertilsynet bekymret
En ny trend viser at norske idrettsstjerner og influensere tjener betydelige summer på Snapchat, med Erling Braut Haaland og Markus Rooth i spissen. Samtidig uttrykker Forbrukertilsynet alvorlig bekymring for skjult reklame og ulovlige kjøpsoppfordringer rettet mot unge brukere.
21 dager siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Norske idrettsstjerner og influensere, som Erling Braut Haaland og Markus Rooth, tjener betydelige summer på Snapchat.
Norske idrettsstjerner og influensere, inkludert profiler som Erling Braut Haaland og Markus Rooth, har i økende grad begynt å bruke Snapchat for å generere inntekter. Ifølge Maren Weiner fra Synlighet er Snapchat spesielt attraktivt på grunn av sin lønnsomme betalingsmodell, som gir mer økonomisk utbytte enn andre sosiale medier-plattformer, primært gjennom annonsering og merkevaresamarbeid.
Markus Rooth forklarer at hans motivasjon ikke er penger, men å gi følgerne et genuint innblikk i hverdagen, samtidig som han er bevisst på innholdet for unge følgere.
Forbrukertilsynet, ved underdirektør Nina Elise Dietzel, uttrykker imidlertid bekymring for skjult reklame og ulovlige kjøpsoppfordringer rettet mot barn, spesielt ettersom plattformen blander personlig innhold med reklame.
Erling Braut Haaland
Markus Rooth
Nina Elise Dietzel
Maren Weiner
Isabel Raad
Forbrukertilsynet
Synlighet
Norge
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!