Løpeprofil Jakob Ingebrigtsen har de siste månedene økt sin aktivitet på sosiale medier, spesielt Instagram og YouTube, hvor han deler innblikk i hverdag og trening. Han får hjelp av venner til videoproduksjonen. Ekspert på sosiale medier, Ståle Lindblad, anslår at Ingebrigtsen tjener mellom 5. 000 og 10.
000 kroner per YouTube-video, gitt et snitt på 100. 000 visninger. Til tross for inntektene, tror Lindblad ikke at økonomiske motiver driver Ingebrigtsen, spesielt siden han ikke aktivt søker inntekter på Instagram eller bruker den populære plattformen TikTok. Lindblad mener Ingebrigtsen bevisst har valgt bort TikTok for å unngå å bruke for mye ressurser og for å treffe flest fans der han allerede har en etablert følgerskare.
Eksperten teoriserer at Ingebrigtsens hovedmål er å ta tilbake kontrollen over sitt eget narrativ og fokusere på idrettsutøveren Jakob, snarere enn utenomsportslige forhold. Dette er spesielt viktig etter turbulente år, inkludert rettssaken der faren Gjert Ingebrigtsen ble frikjent for mishandling i nære relasjoner, men dømt til betinget fengsel for å ha slått datteren. Ved å bygge egne kanaler blir Ingebrigtsen mindre sårbar for medienes fokus på konflikter.