«GUTTA»s valgdekning kritiseres: Mangler nøytralitet og erfaring
En artikkel kritiserer influencergruppen «GUTTA»s dekning av Stortingsvalget 2025, og argumenterer for at den bør avsluttes. Kritikken fokuserer på gruppens kommersielle interesser, manglende journalistiske erfaring og risikoen for et useriøst ordskifte.
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- «GUTTA»s valgdekning kritiseres for kommersielle interesser og manglende journalistisk erfaring, noe som kan påvirke debattens nøytralitet.
Sammendrag
En artikkel kritiserer influencergruppen «GUTTA», bestående av Oskar Westerlin, Sebastian Brevik, Snorre Klanderud og Henrik Viken, for deres dekning av Stortingsvalget 2025. Hovedargumentet er at gruppens kommersielle interesser og manglende journalistiske erfaring gjør dem uegnet til å styre en offentlig politisk debatt. Forfatteren mener at «GUTTA»s første episode med Jonas Gahr Støre som gjest, illustrerer problemene, da debatten ble preget av «tøv» og mangel på en erfaren ordstyrer som Fredrik Solvang.
Dette fører til et hardere og mer useriøst ordskifte, uten at seerne får reell informasjon om politikk eller samfunn. Det stilles spørsmål ved gruppens politiske nøytralitet og fraværet av etiske retningslinjer som «Vær varsom-plakaten». Oskar Westerlin og Sebastian Breviks millioninntekter fra egne selskaper, Fjeldberg Westerlin AS og Baris Entertainment, fremheves som bevis på deres kommersielle drivkraft.
Artikkelen argumenterer for at selv om «GUTTA» når en stor, ung følgerskare, bør politikere ikke måtte delta i slike formater for å nå unge velgere. Redaktørstyrte medier som NRK anses som bedre egnet til å ivareta integritet og nøytralitet i den offentlige debatten.
Nøkkelentiteter
Oskar Westerlin
Sebastian Brevik
Snorre Klanderud
Henrik Viken
Jonas Gahr Støre
Mímir Kristjánsson
Erna Solberg
Sylvi Listhaug
Fredrik Solvang
Gutta Sprut AS
Fjeldberg Westerlin AS
Baris Entertainment
Rødt
Høyre
Fremskrittspartiet
Arbeiderpartiet
NRK
Nydalen
Frognerparken