
Norsk bolledilla: Influensere skaper køer og utsolgte bakerier
En landsomfattende bolledilla sprer seg i Norge, drevet av influensere på TikTok og Instagram som skaper enorme køer utenfor bakerier. Fenomenet handler mer om opplevelsen og det å bli sett enn selve bakverket, men fører til både salgsrekorder og utfordringer for populære utsalgssteder.
15 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Bolledilla drives av influensere på TikTok og Instagram, noe som skaper enorme køer og utsolgte bakerier.
Sammendrag
En landsomfattende bolledilla har tatt av i Norge, drevet av influensere på TikTok og Instagram som smaker og anmelder bakverk. Ifølge forsker Dorthea Roe ved Universitetet i Bergen handler trenden mer om følelsen av å følge en trend og opplevelsen rundt bollen, enn selve produktets kvalitet. Sosiolog Annechen Bahr Bugge fra Oslo Met påpeker at mat i økende grad er estetisk og en motesak, der bakerier og kafeer er populære steder å 'se og bli sett'.
Flere bakerier har merket den voldsomme effekten. Paul og Kjersti Grønseth, som driver Daglig Brød, har opplevd kø hver helg og selger ut 400 boller lørdag og søndag etter at influenser Izia Line la ut en video. Fåbro Gård, ledet av Victoria Dam, opplevde også en eksplosiv vekst etter en video fra influenser Mankegard, og selger nå 600 boller daglig.
Kokken Jonathan Hagen, eier av Betong og Lillebetong i Bjørvika, har imidlertid også møtt negative sider av trenden. Etter at influenser Thea Engvik ga en stjerneanmeldelse til deres skolebolle, har han mottatt hatmeldinger fra sinte kunder som ikke får tak i de utsolgte bollene. Dette viser hvordan sosiale medier kan skape rask vekst, men også uforutsette utfordringer for bedrifter.
Nøkkelentiteter
Izia Line
Dorthea Roe
Annechen Bahr Bugge
Paul Grønseth
Jonathan Hagen
Daglig Brød
Fåbro Gård
Lillebetong
Universitetet i Bergen
Oslo Met
Norge
Bergen
Bjørvika