Labubu-trenden: Unge voksnes forbruk og blind box-salg
En ny trend med dyre Labubu-bamser i «blind boxes» forvirrer dagens tyveåringer, som ellers er opptatt av gjenbruk. Artikkelen kritiserer dette forbruksmønsteret, drevet av sosiale medier, og kobler det til økende forbruksgjeld blant unge voksne.
10 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Labubu-bamsene, solgt i «blind boxes», koster fra 240 kroner til 100 000 kroner og utnytter avhengighetsskapende mekanismer.
Sammendrag
Artikkelen belyser en paradoksal trend blant unge voksne, som på den ene siden omfavner gjenbruk og personlig stil, men på den andre siden kjøper dyre Labubu-bamser fra Kina. Disse bamsene, skapt av kunstneren Kasing Lung og solgt av Pop Mart i såkalte «blind boxes», kan koste fra 240 kroner til 100 000 kroner for sjeldne varianter. Salgsmetoden med «blind boxes» utnytter de samme avhengighetsskapende mekanismene som spilleautomater, og «unboxing»-videoer på sosiale medier, som de sminke-influenceren Tim Kristian Moen lager, bidrar til hypen.
Artikkelen argumenterer for at slike trender ofte ender med at tingene blir liggende ubrukt, og at det skapes et behov for ting man egentlig ikke trenger. Dette kjøpemaset, drevet av reklame og influencere på plattformer som TikTok, fører til at unge voksne bruker penger på «tull» i stedet for å betale ned gjeld eller spare til ferier.
Det pekes på en økning i forbrukslån blant unge voksne, og fenomenet «de-influencing» nevnes som en motreaksjon. Artikkelen avslutter med en oppfordring om å ikke la seg styre av skapte behov og å «roe ned reka» når det gjelder forbruk.
Nøkkelentiteter
Tim Kristian Moen
Kasing Lung
Pop Mart
TikTok
Fretex
Kina
Norge
København