Nyhetssaker
VG nyheter: Sophie Elises plastgenser kritiseres: Overforbruk er hovedproblemet
Artikkel

Sophie Elises plastgenser kritiseres: Overforbruk er hovedproblemet

Sophie Elises nye klesmerke, Layley, har fått omfattende kritikk for å selge plagg med 90 prosent plast og for misvisende markedsføring. Artikkelen argumenterer imidlertid for at dette er et symptom på et større samfunnsproblem med overkonsum og fast fashion, og at fokuset bør flyttes fra enkeltpersoner til systemiske aktører.

3 dager siden siste oppdatering

3 min lesetid

VG logo

Kort oppsummert

  • Sophie Elises nye klesmerke Layley kritiseres for å selge plagg med 90 prosent plast og for misvisende markedsføring.

Sammendrag

Sophie Elises nye klesmerke, Layley, har fått kritikk for å selge gensere laget av 90 prosent plast, produsert i Tyrkia og Kina. Kjemiker Aleksander Sandtorv kaller det grønnvasking og misvisende markedsføring. Artikkelen argumenterer imidlertid for at Sophie Elise ikke er hovedproblemet, men snarere et symptom på et større samfunnsproblem med kjøpepress og overkonsum.

Større fast fashion-kjeder som H&M, Zara, Cubus, Temu og Shein får mer kritikk. Norge er en av verstingene globalt når det gjelder overkonsum og elavfall, med en gjennomsnittlig nordmann som eier 350 klesplagg. Til tross for kunnskap om skadelige stoffer, har 41 prosent av nordmenn latt seg friste av kjeder som Temu.

Frankrike har nylig vedtatt en lov mot «ultra fast fashion» og vil bøtelegge influencere som promoterer dette. Artikkelen oppfordrer Norge til å innføre lignende lover, bøtelegge influencere for «hauls» og fjerne moms på brukt- og reparasjonstjenester for å takle det systemiske problemet med overforbruk.

Kontekst

Bakgrunn

En 43 år gammel varmerekord har nylig blitt slått i Nord-Trøndelag, og det har vært utallige artikler og videoer om skadelige stoffer i produkter fra Temu. MDG har tidligere jobbet for et Temu-forbud, som regjeringen har sagt de skal vurdere.

Perspektiver

  • Aleksander Sandtorv: Mener Layley er kjempeproblematisk og et eksempel på grønnvasking og misvisende markedsføring.

  • Artikkelforfatteren: Hevder Sophie Elise ikke er den store stygge ulven, men at kjøpepress og overkonsum er et samfunnsproblem.

  • Frankrike: Har nylig vedtatt en lov mot «ultra fast fashion» og vil bøtelegge influencere som promoterer dette.

  • MDG: Har jobbet for et Temu-forbud.

  • Regjeringen: Har sagt at de skal vurdere et Temu-forbud.

Mulige konsekvenser

  • Norge bør få en lignende lov som Frankrike mot «ultra fast fashion».

  • Influencere som deler «hauls» og reklamerer for ultrafastfashion kjeder bør bøtelegges i Norge.

  • Momsen på brukt- og reparasjonstjenester bør fjernes i Norge for å gjøre det lettere å kjøpe brukt og reparere klær.

  • Regjeringen skal vurdere et Temu-forbud.

Sophie Elise

Aleksander Sandtorv

Layley

Temu

Shein

MDG

Regjeringen

Norge

Frankrike

Tyrkia

Kina

Nord-Trøndelag