Sophie Elises plastgenser kritiseres: Overforbruk er hovedproblemet
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Sophie Elises nye klesmerke, Layley, har fått omfattende kritikk for å selge plagg med 90 prosent plast og for misvisende markedsføring. Artikkelen argumenterer imidlertid for at dette er et symptom på et større samfunnsproblem med overkonsum og fast fashion, og at fokuset bør flyttes fra enkeltpersoner til systemiske aktører.
Sophie Elises nye klesmerke, Layley, har fått kritikk for å selge gensere laget av 90 prosent plast, produsert i Tyrkia og Kina. Kjemiker Aleksander Sandtorv kaller det grønnvasking og misvisende markedsføring. Artikkelen argumenterer imidlertid for at Sophie Elise ikke er hovedproblemet, men snarere et symptom på et større samfunnsproblem med kjøpepress og overkonsum.
Større fast fashion-kjeder som H&M, Zara, Cubus, Temu og Shein får mer kritikk. Norge er en av verstingene globalt når det gjelder overkonsum og elavfall, med en gjennomsnittlig nordmann som eier 350 klesplagg. Til tross for kunnskap om skadelige stoffer, har 41 prosent av nordmenn latt seg friste av kjeder som Temu.
Frankrike har nylig vedtatt en lov mot «ultra fast fashion» og vil bøtelegge influencere som promoterer dette. Artikkelen oppfordrer Norge til å innføre lignende lover, bøtelegge influencere for «hauls» og fjerne moms på brukt- og reparasjonstjenester for å takle det systemiske problemet med overforbruk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!