Nyhetssaker
NRK nyheter: Advarer: Falske merkeklær flommer over bruktmarkedet
Artikkel

Advarer: Falske merkeklær flommer over bruktmarkedet

Klesgründer Enis Salimzadeh advarer om en stor økning i salg av falske merkeklær på bruktmarkedet, hvor kopiene er så gode at selv eksperter sliter med å se forskjell. Han anslår at én av ti annonser på Finn og Tise kan være falske, og peker på unge som søker raske penger.

3 dager siden siste oppdatering

4 min lesetid

NRK logo

Kort oppsummert

  • Falske merkeklær er blitt så avanserte at selv eksperter sliter med å skille dem fra ekte varer, ifølge klesgründer Enis Salimzadeh.

Sammendrag

Klesgründer Enis Salimzadeh advarer om en betydelig økning i salg av falske merkeklær på bruktmarkedet, hvor kopiene er blitt så avanserte at selv eksperter har vanskelig for å skille dem fra ekte varer. Han anslår at så mange som én av ti salgsannonser på plattformer som Finn og Tise kan være falske, og peker på unge som en sentral aktør i dette markedet, ofte drevet av ønsket om raske penger med lav risiko sammenlignet med andre ulovlige aktiviteter.

NRK har selv testet å bestille falske merkeklær fra produsenter som bekrefter at de er ment for videresalg. Salar Bahador, eier av bruktbutikken Ditto, bekrefter at det er blitt tøffere å gjøre innkjøp på grunn av falske produkter.

Politiet i Stavanger mangler oversikt over anmeldelser knyttet til videresalg av falske varer. Både Finn og Tise mangler statistikk over problemet, men Tise understreker at salg av falske produkter er forbudt og at de fjerner annonser og utestenger brukere ved oppdagelse.

Kontekst

Bakgrunn

Enis Salimzadeh startet egen bruktbutikk som 16-åring og måtte tidlig lære seg å skille falske varer fra ekte.

Perspektiver

  • Enis Salimzadeh mener de beste produsentene er blitt så gode at selv eksperter sliter med å se forskjell, og anslår at én av ti salgsannonser på Finn og Tise er falske.

  • Salar Bahador bekrefter at markedet er tøffere og at stadig flere kommer med falske produkter, ofte fra den yngre garde.

  • Erik Håland fra politiet vet det er falske merkeklær i ungdomsmiljøer, men har ingen oversikt over anmeldelser.

  • Geir Petter Gjefsen fra Finn anerkjenner problemet, men kjenner seg ikke igjen i omfanget som beskrives.

  • Pernille Tokerud fra Tise opplever en økning i utspekulerte svindelforsøk og fjerner umiddelbart annonser for falske produkter.

Enis Salimzadeh

Salar Bahador

Erik Håland

Geir Petter Gjefsen

Pernille Tokerud

OECD

NRK

Politiet

Finn

Tise

Ditto

Stavanger

Norge

Majorstua