Kvinne lurt av falsk kreftstøtte-annonse på Instagram
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Gro Marit Odden (58) ble lurt av en annonse på Instagram som hevdet å støtte brystkreftsaken, hvor hun betalte 295 kroner for et armbånd hun aldri mottok. Dette er en del av et økende problem med falske veldedighetskampanjer i sosiale medier, som skader tilliten til legitime innsamlingsaksjoner som Rosa sløyfe.
Gro Marit Odden (58) opplevde å bli lurt etter å ha kjøpt et armbånd for 295 kroner via en Instagram-annonse som lovet å støtte brystkreftsaken. Hun betalte gjennom Klarna, men mottok aldri produktet og fikk uforståelige svar fra nettbutikken. Odden følte seg «helt jævlig» over å ha blitt utnyttet, spesielt med kreftsaken som lokkemiddel. Kreftforeningen bekrefter at de mottar stadig flere henvendelser fra folk som er usikre på ektheten av slike annonser, og mange har blitt lurt.
Forbrukerrådets Thomas Iversen identifiserer flere «røde flagg» på nettsiden solvsans-oslo. com, som Odden ble sendt til. Han peker på at alle produkter er på salg, og at den påståtte støtten til kreftsaken er vagt formulert, noe han kaller «veldedighetsvasking» og dropshipping.
Camilla Skare fra Brystkreftforeningen uttrykker bekymring over økningen i aktører som utgir seg for å samarbeide med dem, da dette skader tilliten til organisasjoner som er avhengige av privat støtte. Kreftforeningens Ingrid Stenstadvold Ross oppfordrer folk til å være kildekritiske, spesielt til annonser i sosiale medier, for å unngå at svindlere utnytter engasjementet for livsviktig forskning. TV 2 hjelper deg klarte ikke å få kontakt med Sølvsans.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!