Flere norske forbrukere opplever å motta feil varer etter å ha bestilt produkter via fristende annonser på sosiale medier som Facebook og Instagram. Olaug Anita Sølna bestilte to par Adidas-sko, men mottok en tom konvolutt, mens Maria Teresa Pinto Vazquez fikk et smykke i stedet for en robotgressklipper. Lignende tilfeller inkluderer Markandrew Terry som fikk en ring i stedet for en sekk og sko, og Sverre Engedal som mottok armbånd i stedet for gokart-biler.
Disse hendelsene skyldes ofte utenlandske nettsider som fremstår som norske, og som Forbrukerrådets Thomas Iversen beskriver som "generiske skall". Han advarer mot å la seg friste av svært lave priser fra ukjente aktører, da dette øker risikoen for svindel. Markedsføringsprofessor Ragnhild Silkoset fra Handelshøyskolen BI forklarer at nettbutikkene bruker virkemidler som tidspress og begrensede tilbud for å trigge impulsiv kjøpsatferd og hindre rasjonell vurdering.
Algoritmer bidrar også til å målrette slike annonser. Forbrukerrådet understreker at aktørene jobber hardt for å lure forbrukere, og råder til å utvise forsiktighet og vente med kjøp for å unngå å bli offer for uærlig annonsering.