
Finn.no tester betaling for biltilbehør: Bruker kaller priser voldsomme
Finn.no tester ut å ta betalt for salg av biltilbehør og MC-deler, noe som vekker sterke reaksjoner blant brukere. Mens Finn.no begrunner det med kvalitetsforbedring, mener kritikere at det handler om å teste betalingsviljen i et marked med færre alternativer.
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Finn.no tester ut betaling for privat salg av MC-deler, bildeler, båtdeler og tilhengere for å forbedre annonsekvaliteten
Sammendrag
Finn. no tester ut en ny betalingsmodell for privatpersoner som selger MC-deler, bildeler og båtdeler, samt tilhengere og campingvogner. Joachim Jamtvedt Børresen reagerte da han måtte betale 149 kroner for å annonsere en tilhenger verdt over 2000 kroner, og kaller prisene «voldsomme». Han mener Finn.
no tester betalingsviljen, ikke forbedrer kvaliteten. Kommunikasjonssjef Adele Cappelen Blystad i Finn. no forklarer at testingen skal forbedre annonsekvaliteten og redusere useriøst innhold, spesielt i kategorier med høyverdiprodukter der brukere er vant til å betale. Prisene varierer basert på varens verdi, for eksempel koster annonsering av varer over 800 kroner 79 kroner.
Finn. no understreker at det ikke er konkludert med hva som skjer videre i testkategorien, og at det ikke er planer om å utvide betaling til flere kategorier. Børresen trekker paralleller til da Finn. no sluttet å ta betalt på grunn av konkurranse fra Facebook, og spekulerer i om de nå utnytter at folk er lei av Meta.
Kontekst
Bakgrunn
Finn.no har tidligere tatt betalt for annonser, men sluttet med dette da konkurransen fra plattformer som Facebook økte.
Perspektiver
Joachim Jamtvedt Børresen mener Finn.no tester betalingsviljen og kaller prisene «voldsomme»
Finn.no understreker at de tester betaling for å forbedre annonsekvaliteten og redusere useriøst innhold i kategorier med høy verdi
Mulige konsekvenser
Finn.no vil basere fremtidige beslutninger på innsikten fra den pågående testperioden
Det er ingen umiddelbare planer om å utvide betaling til flere kategorier
Joachim Jamtvedt Børresen
Adele Cappelen Blystad
Finn.no
Nettavisen
Schibsted
Norge