Mobilselskap beklager uklarhet: Kunde fikk kreditert alle kostnader
Dag Gladmann Sørheim opplevde en ubehagelig overraskelse da mobilregningen fra SMB Mobil ble langt høyere enn forventet, med skjulte vilkår han ikke var klar over. Saken har nå fått en vending, og selskapet beklager og rydder opp i kundens krav.
1 måned siden siste oppdatering
6 min lesetid
Kort oppsummert
- Dag Gladmann Sørheim opplevde at mobilregningen fra SMB Mobil var betydelig høyere enn avtalt, og at avtalen hadde skjulte vilkår som bindingstid og bruddgebyr.
Sammendrag
Dag Gladmann Sørheim (39) fra Oslo trodde han inngikk en fordelaktig familieavtale med SMB Mobil, men mottok fakturaer langt høyere enn avtalt. Han ble lovet ingen bindingstid eller skjulte kostnader, men oppdaget via en SMS-lenke at avtalen inneholdt to års bindingstid, tre måneders oppsigelsestid og et bruddgebyr på 3000 kroner pluss moms per abonnent, da den var registrert som et bedriftsabonnement for hans enkeltpersonforetak.
Jussprofessor Johan Giertsen mener avtalen tyder på privat bruk, noe som ville gitt angrerett og fritak fra betalingsplikt. SMB Mobil beklager nå misforståelsen, erkjenner manglende tydelighet og har kreditert alle Sørheims kostnader.
Selskapet innfører også BankID-signering og ny opplæring for selgere for å unngå lignende hendelser.
Kontekst
Dag Gladmann Sørheim
Amund Helland
Johan Giertsen
Daniel August Fritzman
Bjørn Einar Kihl
SMB Mobil
Ice
OneCall
TV 2 hjelper deg
Trustpilot
Universitetet i Bergen
Bytt.no
Agder tingrett
Oslo
Bergen