Nyhetssaker
TV2 nyheter: Mobilselskap beklager uklarhet: Kunde fikk kreditert alle kostnader
Artikkel

Mobilselskap beklager uklarhet: Kunde fikk kreditert alle kostnader

Dag Gladmann Sørheim opplevde en ubehagelig overraskelse da mobilregningen fra SMB Mobil ble langt høyere enn forventet, med skjulte vilkår han ikke var klar over. Saken har nå fått en vending, og selskapet beklager og rydder opp i kundens krav.

1 måned siden siste oppdatering

6 min lesetid

TV2 logo

Kort oppsummert

  • Dag Gladmann Sørheim opplevde at mobilregningen fra SMB Mobil var betydelig høyere enn avtalt, og at avtalen hadde skjulte vilkår som bindingstid og bruddgebyr.

Sammendrag

Dag Gladmann Sørheim (39) fra Oslo trodde han inngikk en fordelaktig familieavtale med SMB Mobil, men mottok fakturaer langt høyere enn avtalt. Han ble lovet ingen bindingstid eller skjulte kostnader, men oppdaget via en SMS-lenke at avtalen inneholdt to års bindingstid, tre måneders oppsigelsestid og et bruddgebyr på 3000 kroner pluss moms per abonnent, da den var registrert som et bedriftsabonnement for hans enkeltpersonforetak.

Jussprofessor Johan Giertsen mener avtalen tyder på privat bruk, noe som ville gitt angrerett og fritak fra betalingsplikt. SMB Mobil beklager nå misforståelsen, erkjenner manglende tydelighet og har kreditert alle Sørheims kostnader.

Selskapet innfører også BankID-signering og ny opplæring for selgere for å unngå lignende hendelser.

Kontekst

Dag Gladmann Sørheim

Amund Helland

Johan Giertsen

Daniel August Fritzman

Bjørn Einar Kihl

SMB Mobil

Ice

OneCall

TV 2 hjelper deg

Trustpilot

Universitetet i Bergen

Bytt.no

Agder tingrett

Oslo

Bergen