
Allente får advokatslakt for inkassopraksis
10 dager siden siste oppdatering
5 min lesetid
10 dager siden siste oppdatering
5 min lesetid
TV-distributøren Allente møter sterk kritikk fra kunder og advokater for sin kundebehandling, spesielt knyttet til aggressive inkassokrav og vanskelige oppsigelsesprosesser. Forbrukerrådet og advokater advarer mot selskapets praksis og gir klare råd til kunder som opplever urettmessige krav.
TV-distributøren Allente får massiv kritikk fra kunder og advokater for sin kundebehandling, spesielt knyttet til aggressive inkassokrav og vanskelige oppsigelsesprosesser. Mange kunder, som Jan Solberg, forteller om inkassokrav uten belegg, problemer med å si opp abonnementer, krav om telefonisk oppsigelse, og fakturering for uavtalte bindingstider eller perioder. Forbrukerjurist Nora Wenneberg Gløersen i Forbrukerrådet understreker at omtvistede krav ikke kan sendes til inkasso, og råder kunder til å protestere skriftlig.
Advokat Tonje Skjelbostad fra Legalis kaller Allentes praksis med å kreve telefonisk bekreftelse av skriftlige oppsigelser for «uforholdsmessige hindringer» og «aggressiv handelspraksis». Hun påpeker også at avtaler inngått kun per telefon ofte er ugyldige, da det kreves skriftlig aksept fra kunden, og bevisbyrden ligger hos selskapet.
Allentes kommunikasjonssjef, Maja Wikman Ulrich, hevder selskapet følger vanlige retningslinjer for fakturering og inkasso, og at oppsigelser kan gjøres via chatbot, samt at nye avtaler krever skriftlig bekreftelse fra kunden. Saken belyser viktigheten av skriftlig kommunikasjon for forbrukere i møte med selskaper.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!