VG
Nav avviser selskapets bruk av «anbefalt av Nav» i markedsføring
Gjeldsrådgivningsselskapet Debitnor har benyttet formuleringen «anbefalt av Nav» i sin markedsføring, noe Nav på det sterkeste avviser. Dette har skapt reaksjoner, spesielt ettersom Nav aldri gir slike anbefalinger til kommersielle aktører, og det reiser spørsmål om villedende praksis.
4 timer siden
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Gjeldsrådgivningsselskapet Debitnor brukte formuleringen «anbefalt av Nav» i sin markedsføring av tjenester.
Gjeldsrådgivningsselskapet Debitnor har benyttet formuleringen «anbefalt av Nav» i sin markedsføring, noe Nav på det sterkeste avviser. Kommunikasjonsdirektør Sverre Molandsveen i Nav understreker at etaten aldri gir slike anbefalinger til kommersielle selskaper, og betegner praksisen som potensielt villedende og ulovlig.
Åge Lindgren, som selv har slitt med gjeld, reagerte sterkt på markedsføringen og advarer mot at sårbare personer kan bli lurt. Debitnor, ved faglig leder Helge Pedersen, forklarte at påstanden stammet fra en skriftlig anbefaling fra et lokalt Nav-kontor i 2014, som de bisto grunnet kapasitetsmangel.
De innrømmet at formuleringen kunne misforstås og justerte den til «anbefaling fra Nav», før de nå har fjernet all slik markedsføring. Nav fastholder at selv en intern anbefaling fra et lokalt kontor ikke gir grunnlag for slik reklame, men vil ikke lenger involvere Forbrukertilsynet etter at formuleringen er fjernet.
Sverre Molandsveen
Åge Lindgren
Guro Sollien Eriksrud
Helge Pedersen
Nav
Debitnor
VG
Forbrukerrådet
Namsmannen
Forbrukertilsynet