84-åring fikk uventet gebyr for bedriftsabonnement
Harald Anton Hellum (84) opplevde et gebyrsjokk da han byttet mobilabonnement og ble krevd for 3000 kroner i bruddgebyr fra Unifon. Det viste seg at han uvitende hadde hatt et bedriftsabonnement i nesten to år, noe som belyser en utbredt problemstilling med telefonsalg og manglende forbrukerrettigheter.
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Harald Anton Hellum (84) ble krevd 3000 kroner i bruddgebyr fra Unifon for et bedriftsabonnement han uvitende hadde hatt i nesten to år.
Sammendrag
Harald Anton Hellum (84) fikk et uventet bruddgebyr på 3000 kroner (ekskl. moms) fra mobilselskapet Unifon da han byttet abonnement. Hellum, som trodde han hadde et privatabonnement, oppdaget at han i nesten to år hadde vært kunde med et bedriftsabonnement, inngått via Nortel som Unifon senere kjøpte opp. Han hevder han ikke ble gjort oppmerksom på dette under avtaleinngåelsen.
Bedriftsabonnement skiller seg fra privatabonnement ved at de ofte inkluderer oppsigelsestid, bruddgebyr, priser uten moms og manglende angrerett. Unifon tapte nylig en lignende sak i Agder tingrett, der en kvinne fikk medhold etter å ha mottatt samme type gebyr. Fagsjef Thomas Iversen i Forbrukerrådet advarer mot telefonsalg fra tredjeparts callsentre som underkommuniserer at det selges bedriftsabonnement, spesielt til pensjonister. Etter TV 2s henvendelse valgte Unifon å kreditere Hellums bruddgebyr og en regning for dataforbruk.
Unifon, representert ved Jardar Føreland Pedersen, beklager misforståelsen og har innført «velkomstsamtaler» for nye kunder. Pedersen erkjenner at bruddgebyr er en bransjepraksis de gjerne skulle vært foruten. Hellum ønsker å advare andre mot lignende feller.
Nøkkelentiteter
Harald Anton Hellum
Jardar Føreland Pedersen
Thomas Iversen
Unifon
Forbrukerrådet
Nortel
Agder tingrett
TV 2
Agder