En familie i Hammerfest, bestående av Tor Jørgen Olsen, Ida C. Skotnes og deres datter, mistet nylig huset sitt i en brann. Dagen etter sto de uten bolig, da hotellene i Hammerfest var fulle på grunn av arbeid på Melkøya.
Tor Jørgen, som har dysleksi og konsentrasjonsvansker, har brukt timevis i telefon med forsikringsselskapene If og LOfavør, som han mener ikke holder løftene om å ordne alt administrativt. Han opplever at selskapene ber ham megle mellom dem og stiller mange krav. En lovet utbetaling på 10.
000 kroner for klær ble forsinket, noe som skapte ytterligere problemer da bankkortene brant opp. Ifs pressesjef Sigmund Clementz uttrykker forståelse for familiens situasjon og forklarer at kompleksiteten skyldes to ulike forsikringstyper og helligdager, men oppfordrer kunder med vansker til å be om fast saksbehandler og informere om behov for tilrettelegging.