Frp sendte SMS til 459.000 velgere: Nekter å oppgi pris
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Fremskrittspartiet sendte en omfattende SMS-kampanje til nesten en halv million velgere på valgdagen, men nekter å offentliggjøre kostnadene for utsendelsen. Dette har skapt reaksjoner blant mottakere og reiser spørsmål om politisk markedsføring og åpenhet rundt partienes pengebruk.
Fremskrittspartiet (Frp) innledet valgdagen med en SMS-kampanje sendt klokken 08:15 til omtrent 415. 000 menn mellom 18 og 45 år, samt rundt 44. 000 førstegangs- og andregangsvelgende kvinner. Meldingen oppfordret til å stemme Frp for å stoppe sløsing og byråkrati fra Ap, SV, MDG og Rødt, og lovet bedre økonomi, helse og trygghet. Assisterende generalsekretær Helge Fossum i Frp avviser å oppgi prisen for utsendelsen, med henvisning til forretningsmessige avtaler.
Flere mottakere, inkludert Sigbjørn Pedersen Bøtun (33) fra Bodø, reagerte på meldingen som invaderende, spesielt da den kom etter at valglokalene åpnet klokken 09:00. Frp forklarer forsinkelsen med kø i nettverket eller manglende mobildekning. Forbrukertilsynet bekrefter at politisk informasjon er lovlig å sende, selv til de som har reservert seg mot reklame. Miljøpartiet De Grønne (MDG) oppga tidligere at deres SMS-kampanje til 200.
000 nordmenn kostet 400. 000 kroner. Frp opplyser at deres utsendelse skjedde i samarbeid med Selekt Markedsdata AS, og at de leide personopplysninger om alder og bosted for engangsbruk uten selv å ha innsyn i eller lagre dataene. Valgdirektoratet tillater valgkamp frem til og med valgdagen, men forbyr forstyrrende handlinger nær valglokalene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!