Finter krever ulovlig gebyr: Forbrukerrådet kaller selskapet gebyrfabrikk
20 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
20 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Henrik Bakken reagerte kraftig på fakturaer fra bompengeselskapet Finter, som inkluderte et omstridt «Lagring og oppslag»-gebyr på 59 kroner per passering. Forbrukerrådet karakteriserer Finters praksis som en «gebyrfabrikk» og mener gebyret er ulovlig, til tross for at selskapet fastholder at saken ikke er juridisk avklart.
Henrik Bakken (47) opplevde å motta tre separate fakturaer fra bompengeselskapet Finter etter en hyttetur til Norefjell, hvor han passerte bommer på vei til Eggedal. Hver faktura på 60 kroner i bomavgift var påført et «Lagring og oppslag»-gebyr på 59 kroner og et fakturagebyr på 12 kroner, noe som økte totalbeløpet fra 180 til nesten 400 kroner. Bakken klaget skriftlig til Finter, og etter purring ble alle gebyrene fjernet, slik at han kun betalte de opprinnelige 180 kronene.
Forbrukermyndighetene har siden 2023 forbudt gebyrer som overstiger faktiske kostnader, og Forbrukerrådet anser Finters «Lagring og oppslag»-gebyr som ulovlig. Guro Sollien Eriksrud, fagsjef forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet, beskriver Finter som en «gebyrfabrikk» og hevder selskapet bevisst legger opp til at bilister ender med oppblåste fakturagebyrer. Basert på Finters regnskap for 2024, hvor nettoinntektene var 70 millioner kroner, anslår Forbrukerrådet at minst halvparten stammer fra slike gebyrer, tilsvarende rundt 40 millioner kroner årlig fra anslagsvis fem prosent av 13 millioner passeringer.
Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å kun betale selve avgiften pluss et lavt fakturagebyr (maks tre eller ti kroner) og skriftlig bestride resten. Mats Samdahl Weltz, kommunikasjonssjef i Finter, uttaler at selskapet følger gjeldende regelverk og at forbrukermyndighetenes tolkning er del av en pågående forvaltningssak som ikke er juridisk avklart.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!