
Telia innfører forskuddsbetaling: Kunder får dobbel regning
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Telia informerer mobilkunder om en forestående overgang til forskuddsbetaling av månedsprisen, noe som vil føre til en enkeltstående dobbel faktura. Denne endringen, som skal omfatte alle eksisterende kunder innen 2026, begrunnes med et ønske om enhetlig faktureringspraksis og forbedret likviditet for selskapet.
Telia har begynt å varsle sine mobilkunder om en kommende endring i faktureringspraksis, hvor månedsprisen for abonnementene vil forskuddsbetales. Dette innebærer at kundene vil motta en faktura som er omtrent dobbelt så stor som vanlig, da den vil dekke både inneværende og neste måned. Informasjonssjef Daniel Barhom fra Telia forklarer at kundene ikke betaler mer totalt sett, men at én faktura fremskyndes, og at andre løpende kostnader fortsatt faktureres i etterkant.
Nye kunder har allerede hatt forskuddsbetaling siden nyttår, mens alle eksisterende kunder vil være over på den nye ordningen innen 2026. Telia forstår at den høyere fakturaen kan vekke reaksjoner, og har forberedt kundesenteret for spørsmål, samtidig som de tilbyr mulighet for utsettelse av betaling.
Til tross for Forbrukerrådets tidligere kritikk mot forskuddsbetaling, avviser Barhom at det er noen risiko for kundene, og understreker at ubrukt månedsavgift refunderes ved oppsigelse. Selskapet begrunner endringen med et ønske om en mer enhetlig faktureringspraksis på tvers av produkter som internett og TV, samt selskapsmessige årsaker som forbedret likviditet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!