Nyhetssaker
Nettbutikk nekter retur: Kvinne (65) reagerer på svindel

Nettbutikk nekter retur: Kvinne (65) reagerer på svindel

Dagbladet logo

Evy Alvilde Fjellro (65) opplever store problemer med å returnere varer fra nettbutikken Fjällbris, som nekter å oppgi returadresse og skylder på miljøhensyn. Saken belyser en praksis som Forbrukerrådet mener er ulovlig, og Fjellro advarer andre mot det hun kaller svindel.

Kort oppsummert

  • Evy Alvilde Fjellro (65) har i flere uker forsøkt å returnere skuffende varer fra nettbutikken Fjällbris, som unngår å oppgi returadresse.

Evy Alvilde Fjellro (65) bestilte turutstyr fra nettbutikken Fjällbris etter å ha sett en Facebook-reklame. Varene, som skulle være av god kvalitet, viste seg å være skuffende; liggeunderlag knirket og soveposer var tynne og syntetiske. Fjellro forsøkte å returnere varene, men nettbutikken har gjentatte ganger unngått å oppgi returadresse, og har i stedet tilbudt nye produkter eller rabatter, med henvisning til miljøhensyn.

Nettbutikken har også krevd en ulovlig «lageravgift» på ti prosent. Fjellro har fryst betalingen via Klarna og advarer andre mot det hun kaller svindel, en oppfatning som deles av flere på sosiale medier.

Forbrukerjurist Nora Wennberg Gløersen fra Forbrukerrådet bekrefter at nettbutikken ikke kan avvise retur på grunn av miljøhensyn, og at den krevde avgiften er ulovlig. DinSide har ikke fått svar fra Fjällbris.

Evy Alvilde Fjellro

Nora Wennberg Gløersen

Fjällbris

DinSide

Klarna

Forbrukerrådet

Finans Norge

Sverige