Bildelingstjeneste avviste skadekrav: Måtte kontakte media
Jon Erlend Matre opplevde at bildelingstjenesten Getaround avviste hans skadekrav på bilen, med henvisning til en kort rapporteringsfrist. Saken tok en uventet vending da forsikringsselskapet If grep inn etter medieomtale, noe som reiser spørsmål om selskapets vilkår.
1 måned siden siste oppdatering
5 min lesetid
Kort oppsummert
- Jon Erlend Matre fikk avvist et skadekrav av bildelingstjenesten Getaround på grunn av en rapporteringsfrist på fem virkedager.
Sammendrag
Jon Erlend Matre (26) leide ut sin Volkswagen ID. 3 via bildelingstjenesten Getaround, tidligere Nabobil. Etter en utleie oppdaget han skader på bilen, inkludert kantkjørte felger og en skrapt frontfanger.
Han rapporterte skaden til Getaround sju virkedager etter utleien, men selskapet avviste kravet med henvisning til sin egen frist på fem virkedager. Forbrukeradvokat Ola Fæhn kritiserte Getarounds korte frist som urimelig og dårlig kommunisert. If, Getarounds forsikringspartner, uttalte at de har en ett års frist for skademelding og ville klargjøre rutiner med Getaround.
Etter medieomtale valgte Getaround å sende saken videre til If, som deretter bekreftet at skaden dekkes. Matre uttrykker frustrasjon over å måtte kontakte media for å få saken behandlet. Getaround vil nå gjennomgå sine vilkår og prosedyrer.
Nøkkelentiteter
Jon Erlend Matre
Ola Fæhn
Sigmund Clementz
August Grønli
Getaround
If
TV 2 hjelper deg
Bladet Motor
Oslo
Norge