
Nordmenn får sjokkregninger etter biltrøbbel i Europa
6 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
6 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Mange nordmenn opplever ubehagelige overraskelser med biltrøbbel på sommerferie i Europa, inkludert skyhøye verkstedregninger og uventede bøter. Forbruker Europa advarer mot dårlig forberedelse og gir råd for å unngå kostbare mareritt.
Forbruker Europa, som er Forbrukertilsynets kontor for grenseoverskridende handel, mottar en rekke klager fra nordmenn som har fått biltrøbbel på ferie i Europa. Direktør Linn Hogner Jahr påpeker at mange er dårlig forberedt på bilhavari, noe som kan føre til alvorlige problemer. Et ekstremt tilfelle involverte en norsk turist i Sør-Europa som fikk bilen tauet til et verksted og endte opp med nesten 100 000 kroner i parkeringsbøter fordi kjøretøyet sto ulovlig parkert i verkstedets varetekt.
Jahr understreker at forbrukeren ikke var skyldig i dette, da verkstedet ikke kan fakturere for slike utgifter uten forhåndsavtale. Vanlige klager inkluderer regninger som overstiger avtalt pris, påståtte «ekstra feil» som ikke er reelle, brudd på muntlige avtaler, og tvilsomt samarbeid mellom tauebilselskaper og useriøse verksteder.
Forbruker Europa råder reisende til å forberede seg bedre før bilferien. De presiserer også at verkstedet som utførte den opprinnelige reparasjonen har rett til å rette opp feilen dersom den dukker opp igjen, og manglende overholdelse av dette kan redusere erstatningen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!