
Elbilister sliter med hurtiglading: Halvparten opplever feil
Nær 800.000 elbiler i Norge, men halvparten av elbilistene opplever ofte trøbbel med hurtiglading, ifølge Elbilforeningen. Dette skaper frustrasjon og utfordrer visjonen om at lading skal være like enkelt som å fylle bensin, til tross for økt antall ladere.
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Halvparten av elbilistene opplever at hurtigladere av og til eller ofte er ute av drift, ifølge Elbilforeningens undersøkelse.
Sammendrag
Elbilister i Norge opplever betydelige utfordringer med hurtiglading, selv med nesten 800. 000 elbiler på veiene. Elbilforeningens undersøkelse Elbilisten 2025 viser at 50 prosent av de spurte oppgir at ladere av og til eller ofte er ute av drift, hvorav 9 prosent opplever dette ofte. Generalsekretær Christina Bu etterlyser raskere reparasjoner og tydeligere informasjon fra ladeselskapene når ladere ikke virker, for å spare elbilister for frustrasjon.
NAF bekrefter at mange hurtiglader kun i ferier (43%), men pressesjef Ingunn Handagard mener problemet ikke er økende, selv om feil kan oppstå. Til tross for utfordringene har Norge passert 10. 000 hurtigladere, og flere store ladeselskaper som Circle K Norge, Mer og Eviny rapporterer om færre tekniske problemer og høyere oppetid sammenlignet med tidligere somre.
Anders Kleve Svela fra Circle K nevner utskifting av gamle ladere og enklere systemer, mens Monica Godø fra Mer fremhever rask løsning av midlertidige feil og døgnkontinuerlig overvåking. Pål Tveitevåg fra Eviny peker på brukerteknikk og programvare som årsaker til feil, og lover kontinuerlig forbedring. Dette er viktig fordi det påvirker brukeropplevelsen for en stadig voksende elbilpark og kan hemme overgangen til elektrisk transport dersom ladeinfrastrukturen ikke er pålitelig nok.
Nøkkelentiteter
Christina Bu
Fredrik Vetås
Ingunn Handagard
Anders Kleve Svela
Monica Godø
Elbilforeningen
NAF
Circle K Norge
Mer
Eviny
Norge