
Elsykler har samme avgift som elbiler: Krever momsfritak
Elektriske lastesykler, som kan erstatte bybiler, har i dag like høy merverdiavgift til staten som vektavgiften på en stor elbil. Dette skaper debatt, hvor flere aktører krever momsfritak for å fremme utslippsfri transport, mens regjeringen sier nei.
Kort oppsummert
- Elektriske lastesykler har en merverdiavgift på over 22.000 kroner, tilsvarende vektavgiften på en stor, momsfritatt elbil.
Artikkelen belyser at elektriske lastesykler, til tross for å være utslippsfrie og plassbesparende, pålegges en merverdiavgift på over 22. 000 kroner for en modell til 113. 000 kroner.
Dette tilsvarer vektavgiften på en 2,5 tonns elbil, som ellers er momsfritatt. Mattis Øygarden bruker sin elektriske lastesykkel som et bilalternativ for familiekjøring og pendling, og har syklet 20. 000 km på fire år.
Syklistforeningen, ved generalsekretær Eline Oftedal, og Norges Naturvernforbund, ved Truls Gulowsen, argumenterer for momsfritak på elsykler for å redusere biltrafikk og fremme bærekraftig transport i tråd med nasjonale mål. Samferdselsdepartementet, representert ved statssekretær Tom Kalsås, avviser imidlertid nasjonale momsfritak på elsykler, med begrunnelse i kontrollproblemer og frykt for press på andre avgiftskutt. Regjeringen foretrekker heller å investere i sykkelveinett.
Mattis Øygarden
Eline Oftedal
Truls Gulowsen
Tom Kalsås
Filip Trzos-Oftedal
Syklistforeningen
Norges Naturvernforbund
Samferdselsdepartementet
Regjeringen
Stortinget
Oslo
Norge