Nyhetssaker
Forskning viser elsykkelstøtte gir mer aktivitet: Partier lunkne

Forskning viser elsykkelstøtte gir mer aktivitet: Partier lunkne

NRK logo

Ny forskning viser at økonomisk støtte til elsykler fører til økt fysisk aktivitet og redusert bilbruk blant syklister. Til tross for de positive funnene, er de fleste stortingspartiene foreløpig avventende til en nasjonal støtteordning.

Kort oppsummert

  • Ny forskning viser at økonomisk støtte til elsykler øker fysisk aktivitet og reduserer bil- og kollektivtransportbruk.

En fersk doktorgradsavhandling fra Universitetet i Agder, utført av Hanne Beate Sundfør, viser at elsyklister som mottok økonomisk støtte ble betydelig mer aktive og reduserte bruken av andre transportmidler. Studiene, som inkluderte deltakere i Oslo og Agder, viste at subsidierte syklister reduserte bilbruken med 10 prosent og kollektivtransport med 7 prosent, samtidig som sykkelbruken økte med 13 til 22 prosentpoeng.

Brukere som Inga Gauslå og Ole Ringdal Johnsen fremhever store helsegevinster, inkludert redusert medisinbruk. Syklistforeningen krever momsfritak for elsykler, likt elbiler, for å nå nasjonale sykkelmål.

Imidlertid er de fleste stortingspartiene, inkludert Arbeiderpartiet og Høyre, lunkne til en nasjonal støtteordning, med unntak av Venstre og MDG som støtter momsfritak. Regjeringen frykter kontrollproblemer og press for momsreduksjon på andre varer, og vil heller satse på sykkelveinett og kampanjer.

Inga Gauslå

Hanne Beate Sundfør

Ole Ringdal Johnsen

Sten Aksel Heien

Eline Oftedal

Tom Kalsås

Sveinung Rotevatn

Trond Helleland

Arild Hermstad

Morten Stordalen

Sofie Marhaug

Kjell Ingolf Ropstad

Sigbjørn Gjelsvik

Mirell Høyer-Berntsen

Elling Tufte Bere

Universitetet i Agder

El-sykkel glede

Syklistforeningen

Arbeiderpartiet

Venstre

Høyre

MDG (Miljøpartiet De Grønne)

Fremskrittspartiet

Rødt

KrF (Kristelig Folkeparti)

Senterpartiet

SV (Sosialistisk Venstreparti)

Samferdselsdepartementet

Stortinget

Arendal

Oslo

Agder

Stavanger

Trondheim

Norge