
Forskning viser elsykkelstøtte gir mer aktivitet: Partier lunkne
Ny forskning viser at økonomisk støtte til elsykler fører til økt fysisk aktivitet og redusert bilbruk blant syklister. Til tross for de positive funnene, er de fleste stortingspartiene foreløpig avventende til en nasjonal støtteordning.
Kort oppsummert
- Ny forskning viser at økonomisk støtte til elsykler øker fysisk aktivitet og reduserer bil- og kollektivtransportbruk.
En fersk doktorgradsavhandling fra Universitetet i Agder, utført av Hanne Beate Sundfør, viser at elsyklister som mottok økonomisk støtte ble betydelig mer aktive og reduserte bruken av andre transportmidler. Studiene, som inkluderte deltakere i Oslo og Agder, viste at subsidierte syklister reduserte bilbruken med 10 prosent og kollektivtransport med 7 prosent, samtidig som sykkelbruken økte med 13 til 22 prosentpoeng.
Brukere som Inga Gauslå og Ole Ringdal Johnsen fremhever store helsegevinster, inkludert redusert medisinbruk. Syklistforeningen krever momsfritak for elsykler, likt elbiler, for å nå nasjonale sykkelmål.
Imidlertid er de fleste stortingspartiene, inkludert Arbeiderpartiet og Høyre, lunkne til en nasjonal støtteordning, med unntak av Venstre og MDG som støtter momsfritak. Regjeringen frykter kontrollproblemer og press for momsreduksjon på andre varer, og vil heller satse på sykkelveinett og kampanjer.
Inga Gauslå
Hanne Beate Sundfør
Ole Ringdal Johnsen
Sten Aksel Heien
Eline Oftedal
Tom Kalsås
Sveinung Rotevatn
Trond Helleland
Arild Hermstad
Morten Stordalen
Sofie Marhaug
Kjell Ingolf Ropstad
Sigbjørn Gjelsvik
Mirell Høyer-Berntsen
Elling Tufte Bere
Universitetet i Agder
El-sykkel glede
Syklistforeningen
Arbeiderpartiet
Venstre
Høyre
MDG (Miljøpartiet De Grønne)
Fremskrittspartiet
Rødt
KrF (Kristelig Folkeparti)
Senterpartiet
SV (Sosialistisk Venstreparti)
Samferdselsdepartementet
Stortinget
Arendal
Oslo
Agder
Stavanger
Trondheim
Norge