
Forskning viser elsykkelstøtte gir mer aktivitet: Partier lunkne
3 måneder siden siste oppdatering
4 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
4 min lesetid
Ny forskning viser at økonomisk støtte til elsykler fører til økt fysisk aktivitet og redusert bilbruk blant syklister. Til tross for de positive funnene, er de fleste stortingspartiene foreløpig avventende til en nasjonal støtteordning.
En fersk doktorgradsavhandling fra Universitetet i Agder, utført av Hanne Beate Sundfør, viser at elsyklister som mottok økonomisk støtte ble betydelig mer aktive og reduserte bruken av andre transportmidler. Studiene, som inkluderte deltakere i Oslo og Agder, viste at subsidierte syklister reduserte bilbruken med 10 prosent og kollektivtransport med 7 prosent, samtidig som sykkelbruken økte med 13 til 22 prosentpoeng.
Brukere som Inga Gauslå og Ole Ringdal Johnsen fremhever store helsegevinster, inkludert redusert medisinbruk. Syklistforeningen krever momsfritak for elsykler, likt elbiler, for å nå nasjonale sykkelmål.
Imidlertid er de fleste stortingspartiene, inkludert Arbeiderpartiet og Høyre, lunkne til en nasjonal støtteordning, med unntak av Venstre og MDG som støtter momsfritak. Regjeringen frykter kontrollproblemer og press for momsreduksjon på andre varer, og vil heller satse på sykkelveinett og kampanjer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!