
Elbilpolitikken har kostet 640 milliarder: Klimaeffekt ukjent
Norges elbilpolitikk har ført til avgiftskutt på 640 milliarder kroner siden 2007, men staten mangler konkrete tall for hvor store utslippskutt dette har gitt. Dette reiser spørsmål om effektiviteten av tiltaket, som en økonom beskriver som "besynderlig politikk".
1 måned siden siste oppdatering
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Norges elbilpolitikk har kostet staten 640 milliarder kroner i tapte avgiftsinntekter siden 2007.
Sammendrag
Norges elbilpolitikk, ofte omtalt som landets viktigste klimatiltak, har siden 2007 medført avgiftskutt på hele 640 milliarder kroner. Til tross for at ni av ti nye biler solgt i fjor var elbiler, og over 800 000 elbiler nå ruller på veiene, mangler staten konkrete anslag for hvor store utslippskutt satsingen alene har ført til.
Finansdepartementet og Klima- og miljødepartementet kan ikke tallfeste klimaeffekten. Økonom Robert Næss i Nordea kritiserer politikken som en «veldig dårlig investering» og mener midlene kunne vært brukt mer effektivt.
Leder i Norges Naturvernforbund, Truls Gulowsen, anerkjenner kostnaden, men forsvarer politikken som effektiv for å elektrifisere bilparken. Statssekretær Torgeir Michaelsen (Ap) fremhever at politikken har virket og modernisert bilparken.
Nøkkelentiteter
Robert Næss
Truls Gulowsen
Torgeir Michaelsen
Ulf Tore Hekneby
Stig Schjølset
Finansdepartementet
Norges Naturvernforbund
Nordea
Harald A. Møller
Zero
Norge
Europa