VG
Yrkessjåfører fortviler: Elsparkesykler skaper farlige situasjoner
Yrkessjåfører opplever en stadig mer utfordrende hverdag i byene på grunn av elsparkesykler, som bidrar til økende ulykkestall. De frykter konsekvensene av blindsoner og uforutsigbar trafikk, selv om de ikke har skyld i ulykkene.
1 dag siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Norges Lastebileier-Forbunds leder Tore Velten beskriver elsparkesykler som en stor utfordring for yrkessjåfører i byene.
Yrkessjåfører, representert ved Norges Lastebileier-Forbund (NLF), fortviler over elsparkesykler som gjør byveiene til et minefelt. Forbundsleder Tore Velten beskriver en hverdag som har blitt mer krevende, da elsparkesyklene mangler en fast plass i trafikkbildet og er vanskelige å forholde seg til. Selv med speil og kamera er blindsonen på lastebiler stor, noe som gjør det vanskelig å oppdage alle, spesielt ved høyresvinger.
Etter en nedgang i ulykkestallene etter innstramminger i 2022, viser tall fra Statens vegvesen at utviklingen nå har snudd. Siden 2020 har tolv personer omkommet på elsparkesykler, hvorav syv ulykker involverte rus, ingen brukte hjelm, og fire involverte ulovlige sykler.
Sporveien melder om lignende utfordringer for trikkeførere, da elsparkesyklister ofte ikke tar hensyn til trikkens lange stopplengde og manglende mulighet til å svinge unna. Feilplasserte elsparkesykler skaper også problemer for universell utforming.
Tore Velten
Ingvild Tverbakk Johansen
Nicoline Bjerge
Norges Lastebileier-Forbund (NLF)
Statens vegvesen
VG
Sporveien
Oslo
Karihaugen
Norge