
Dagbladet
Statens vegvesen endrer fartskriterier etter MDG-kritikk
Sirin Stav fra MDG retter skarp kritikk mot Statens vegvesen for manglende innsats for tryggere veier og lavere fartsgrenser for myke trafikanter. Kritikken kommer til tross for etatens nullvisjon, men Statens vegvesen svarer nå med en viktig kunngjøring.
3 dager siden
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Sirin Stav (MDG) kritiserer Statens vegvesen for å ikke prioritere lavere fartsgrenser og tryggere veier for myke trafikanter, til tross for nullvisjonen.
Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo fra MDG, kritiserer Statens vegvesen for å ikke ta nullvisjonen om trygge veier for myke trafikanter på alvor. Hun hevder etaten prioriterer dyre motorveier som øker fart og trafikk, og nekter kommuner å sette ned fartsgrenser.
Stav ønsker 30-sone som standard i byer og 20-soner ved skoler, og viser til forskning fra Transportøkonomisk institutt og eksempler fra europeiske byer som Paris. Statens vegvesen, representert ved kommunikasjonssjef Kjell Solem, svarer med en nyhet: de endrer kriteriene for fartsgrenser i bygater for å tillate mer 30 km/t og gi Oslo mulighet til å skilte ned farten ved skoler.
Solem forsvarer etatens innsats for nullvisjonen, men Stav mener politikken er inkonsekvent, med store midler til motorveier og lite til gang- og sykkelveier.
Sirin Stav
Kjell Solem
Statens vegvesen
MDG
Transportøkonomisk institutt (TØI)
Dagbladet
DinSide
Oslo
Norge
Paris
Amsterdam
Frankrike