Miljøpartiet De Grønne (MDG) ønsker å rulle ut sin omstridte bilfrie politikk, som tidligere ble ført i Oslo, til byer over hele landet. MDG-nestleder Ingrid Liland, som har byttet navn til Ingrid Sperregrensen Liland for å understreke viktigheten av sperregrensen, sier partiet vil kreve en egen «bymilliard» for miljøtiltak dersom de havner i vippeposisjon etter valget. Liland mener staten må ta større ansvar for å hjelpe byene med grønn byutvikling, da miljøpolitikk ofte ryker når byene må prioritere selv.
Hun sammenligner motstanden med innføringen av røykeloven, der folk til slutt aksepterer endringene når fordelene blir tydelige. Fremskrittspartiet (Frp) er sterkt kritisk til forslaget. Kristoffer Sivertsen, leder av utvalg for by- og samfunnsutvikling i Stavanger, kaller MDGs forslag om nullutslippssoner for «klin kokos» og mener det plager folk som er avhengige av bil, spesielt i spredtbygde områder som Rogaland.
Han viser til at 97,8 prosent av bilene kjøpt i Rogaland i juni var elbiler, og mener MDGs politikk kun er symbolsk og vil ramme de med minst fra før. MDG understreker at målet er å gjøre det mulig å klare seg uten bil, slik at de som må ha bil får plass på veien, og viser til positive erfaringer fra bilfrie områder som Thorbjørn Egners plass i Oslo.