Høyre-leder Erna Solberg varsler ny mobilisering for ferjefri E39, spesielt Hordfast, til tross for at visjonen om en 5,5 kilometer lang bru over Bjørnafjorden ikke lenger er del av den nasjonale transportplanen frem til 2036. Solberg håper å starte byggingen innen den kommende fireårsperioden og åpne brua innen 2036. Siden ferjefri E39 ble lansert i 2013, har Norge forpliktet seg til naturvern gjennom Montreal-avtalen, noe som har ført til at flere partier kaller nedskaleringen en «seier for naturen».
Samtidig har kostnadene for E39 økt fra 150 til 340 milliarder kroner, og Hordfast alene har økt med 7,5 milliarder. Solberg argumenterer likevel for at firefelts motorvei mellom Stavanger og Bergen er god butikk og klimapolitikk, da den gir kortere reiseavstander, større bu- og arbeidsmarkedsregioner, og lavere utslipp med elbiler. Stortingsrepresentant Helge André Njåstad (Frp) kritiserer geografiske skillelinjer og manglende samhold i vest, sammenlignet med østlandets jernbanesatsing.
Bergen bystyre har bedt regjeringen droppe Hordfast, med SVs Jarle Brattespe som mener det er naivt å tro det finnes penger til både Bybane, K5 og Hordfast. Njåstad avviser dette og vil kjempe for alle prosjekter. Førstekandidat for SV i Hordaland, Marthe Hammer, mener ettertiden vil straffe de som går inn for «det største naturinngrepet i Hordaland i moderne tid», og prioriterer trygt vegnett fremfor gigantiske fjordkryssingsprosjekter.