
Samferdselsmidler: Vestlandet fikk brøkdel av Østlandets satsing
En ny rapport fra Initiativ Vest avslører en massiv skjevfordeling av statlige samferdselsmidler siden 2013, hvor Østlandet har mottatt over 100 milliarder kroner til Intercity-prosjektet, mens Vestlandet kun har fått en brøkdel til fergefri E39. Denne ubalansen, som skyldes politisk splittelse og økte kostnader på Vestlandet, reiser spørsmål om nasjonal tillit og forsterket sentralisering.
19 timer siden siste oppdatering
5 min lesetid
Kort oppsummert
- Østlandet har mottatt over 100 milliarder kroner til Intercity-prosjektet, mens Vestlandet kun har fått 12-29 milliarder til fergefri E39 siden 2013.
Sammendrag
En rapport fra tankesmien Initiativ Vest, finansiert av Sparebanken Norge sin stiftelse Agenda Vestlandet, avslører en betydelig skjevfordeling av statlige samferdselsmidler mellom Østlandet og Vestlandet siden 2013. Da lovet staten å bygge Intercity-jernbanen rundt Oslo og gjøre E39 på Vestlandet fergefri, men resultatet er en 100–1-fordeling i Østlandets favør. Samferdselsminister Jon Ivar Nygård opplyser at 91,4 milliarder kroner er brukt på Intercity, mot 12,07 milliarder på E39. Initiativ Vest mener Intercity-tallet er 103 milliarder. Staten betaler jernbane, mens bilistene bidrar til veiprosjekter.
Rapporten peker på politisk enighet og koordinering på Østlandet, mot splittelse og langvarige lokaliseringskrangler på Vestlandet, som årsaker til ubalansen. E39-prosjektet har også økt dramatisk i kostnad, fra 130 til 340 milliarder kroner for firefelts vei. Intercity-prosjektet har også budsjettoverskridelser, men fortsetter for fullt. Argumentet om kortere reisetid for Intercity har gitt kun 19 minutter spart for 100 milliarder kroner, mot lovede 125 minutter.
Kjetil Gillesvik fra Initiativ Vest mener Vestlandet ble lurt, dels av seg selv, men hovedsakelig av nasjonale politikere. Dette bidrar til forsterket sentralisering og reduserer tilliten til politikerne. Rogfast er under bygging, mens Hordfast og Møreaksen er utsatt til etter 2036. SVs Marthe Hammer kritiserer de naturødeleggende motorveiutbyggingene og mener Vestlandet bør samle seg om trygge fylkesveier og rassikring.
Nøkkelentiteter
Kjetil Gillesvik
Jon Ivar Nygård
Marthe Hammer
Erna Solberg
Magnhild Meltveit Kleppa
Initiativ Vest
Arbeiderpartiet
Høyre
SV
Senterpartiet
Vestlandet
Østlandet
Oslo
Hordaland
Stord