
Busskostnader i Oslo øker kraftig
En ny rapport viser at kostnadene for bussdrift i Oslo har økt med over 50 prosent siden 2019, noe som skaper bekymring. Dette tvinger byrådet til vanskelige valg mellom kutt i tilbud, økte billettpriser eller krav om mer statlig støtte.
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Busskostnadene i Oslo har økt over 50 prosent siden 2019 grunnet faktorer som arbeidskraft, materiell og sykefravær.
Sammendrag
En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt, ledet av forsker Jørgen Aarhaug, viser at kostnadene for bussdrift i Norge har økt med over 50 prosent siden 2019, langt raskere enn den generelle inflasjonen. I Oslo skyldes kostnadsveksten faktorer som økte priser på arbeidskraft, verkstedtjenester og materiell, høyt sykefravær, strengere kontrakter, samt nye krav til nullutslipp og teknologi. Aarhaug advarer om at dette blir et alvorlig problem for Oslo kommune, da utgiftene vokser raskere enn inntektene.
For å unngå kutt i tilbudet må kommunen enten kutte i andre offentlige tjenester, øke billettprisene eller søke mer penger fra regjeringen. Ruter ser med bekymring på utviklingen, og pressevakt Øystein Dahl Johansen bekrefter at selskapet må vurdere å øke billettprisene eller redusere tilbudet dersom kompensasjonen fra eiere ikke holder tritt med prisstigningen. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V), understreker at byrådet snur hver stein for å bevare kollektivtilbudet, men mener staten har et stort ansvar og tapper storbyene for penger.
Rapporten fremhever spesielt det "dramatiske" og "overraskende" høye sykefraværet blant bussjåfører som en sentral kostnadsdriver. Ruter vil samarbeide tett med operatører og tillitsvalgte for å justere anbudskontrakter og gjøre bransjen mer attraktiv for å redusere sykefraværet.
Nøkkelentiteter
Jørgen Aarhaug
Øystein Dahl Johansen
Marit Vea
Transportøkonomisk institutt
Ruter
Oslo kommune
Regjeringen
Venstre
Oslo
Norge