Falske KI-matnyheter skaper forvirring på Tiktok
8 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
8 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kunstig intelligens (KI) genererer falske matnyheter som sprer seg på Tiktok, og skaper forvirring blant forbrukere som leter etter produktene i butikkene. Dette fenomenet har ført til skuffelse og reiser spørsmål om kildekritikk og tillit i en tid hvor digitale bilder blir stadig mer overbevisende.
KI-genererte bilder av ikke-eksisterende matvarer florerer på Tiktok, noe som har skapt både forvirring og skuffelse blant brukere. Blant de falske produktene finnes Litago-melk med matcha-smak, Jif engangsvåtmopp med melkesjokoladeduft, og Sørlandschips med tuttifrutti-smak. Tran (31) fra Oslo opplevde skuffelse da hun dro til butikken for å finne Litago matcha, men innså at bildet var KI-generert.
Hun understreker hvor lett man kan bli lurt av realistiske bilder og oppfordrer til kildekritikk. Peder Buskenes, kommunikasjonsrådgiver i Tine, bekrefter at deres merkevarer som Litago gulrotkake og blåbærmelk ikke er ekte produkter, men setter pris på engasjementet som inspirasjon.
Kristoffer Barbøl Vikebak, kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge, bekrefter også at Grandiosa-pizza med smaker som pistasj og prosciutto er falske, og oppfordrer til direkte innspill. Teknologiekspert Hans-Petter Nygård-Hansen advarer mot at KI-bilder kan manipulere virkeligheten for oppmerksomhet eller økonomisk gevinst, og frykter en tillitskrise da det blir vanskeligere å skille ekte fra falskt på nett.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!