
Mandelsmør opplever salgsboom tross høy pris
3 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Mandelsmør flyr ut av butikkhyllene og kafeene, drevet av sosiale medier og en oppfatning om at det er et sunt alternativ. Til tross for en pris på opptil 190 kroner, rapporterer dagligvarekjedene og serveringssteder om betydelig vekst i etterspørselen.
Mandelsmør, en matvare som koster mellom 140 og 190 kroner i butikkene, opplever en markant økning i popularitet. Dagligvarekjeder som Norgesgruppen og Coop bekrefter vekst, der Coop rapporterer en salgsøkning på 30 prosent sammenlignet med fjoråret.
Denne trenden forklares med økt oppmerksomhet i sosiale medier, hvor mandelsmør ofte brukes som topping på smoothie- og açai-bowls, samt dets rykte som et næringsrikt og sunt alternativ til andre pålegg. Irina Smit, eier av Happy Foods i Oslo, forteller at de tidvis har slitt med å produsere nok mandelsmør på grunn av høy etterspørsel, og har derfor investert i større maskiner.
Tiril Lunde Refsum fra Oslo Raw har også sett en økning i salget av mandelsmør, som har vært en viktig vare for dem i ti år. Produktets allsidighet, høye innhold av proteiner og vitaminer, samt en søt smak uten mye sukker, fremheves som viktige årsaker til den økende populariteten blant forbrukere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!