
Pak choy-salget eksploderer: Økning på 700 prosent
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Pak choy, en tidligere ukjent asiatisk kålvariant, har opplevd en salgsøkning på over 700 prosent i Norge siden 2020. Grønnsaken tar nå stadig større plass i butikkhyllene og på middagsbordene, men veksten merkes ulikt blant dagligvarekjedene.
Salget av den asiatiske grønnsaken pak choy har økt med over 700 prosent i Norge, fra 109 tonn i 2020 til 873 tonn i 2024, ifølge Bama. Magnus Voie fra Bama beskriver det som et eksempel på hvordan tidligere eksotiske råvarer blir hverdagsmat, og forventer ytterligere vekst i 2025.
Landslagskokk Siriyaporn Rithisirikreg fremhever pak choy som enkel å tilberede, lett å like, umami-rik og nøtteaktig, egnet for wok, supper og salater. Grønnsaksbonde Gjermund Kristoffersen, som har dyrket pak choy i over tjue år, mener suksessen skyldes at den er en fantastisk god og enkel grønnsak som trives i norsk jord med kort vekstsyklus.
Han peker på restauranter som trendsettere. Dagligvarekjedene opplever imidlertid veksten ulikt: Coop melder om en dobling i salget, Rema 1000 har hatt 30 prosent vekst i 2024 og forventer mer med en kampanje, mens Kiwi ikke har merket stor vekst.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!