
Vannvittig salg av vannmelon: Rekordvekst i sommer
Norsk dagligvarehandel opplever et vannvittig salg av vannmelon denne sommeren, drevet av finvær og en populær salattrend. Flere butikkjeder melder om tosifret vekst, men økningen kommer også med viktige råd om mathygiene og oppbevaring.
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Norsk dagligvarehandel opplever rekordhøyt salg av vannmelon, med vekst på opptil nesten femti prosent hos Kiwi.
Sammendrag
Norsk dagligvarehandel opplever en eksepsjonell økning i salget av vannmelon denne sommeren, med flere butikkjeder som rapporterer rekordvekst. Kiwi melder om nesten femti prosent økning sammenlignet med fjoråret, og trekker frem Kiwi Kjøpmannskjær på Nøtterøy som solgte hele 2,2 tonn på én uke. Også Coop og Rema 1000 bekrefter den tydelige trenden, med henholdsvis 39 prosent volumøkning i juli og 24 prosent vekst i salget.
Årsakene til det vannvittige salget tilskrives primært det gode sommerværet, som øker etterspørselen etter frisk og grønn mat, samt en viral trend med 'sjakkbrettsalat' eller 'checkerboard salad' som har tatt av i sosiale medier. Statistisk sentralbyrås tall viser at salget av melon generelt økte med 15,6 prosent fra juni i fjor til juni i år, langt over den generelle veksten for frukt og matvarer.
Artikkelen understreker også viktigheten av mathygiene; vannmelonen bør vaskes før oppskjæring for å unngå spredning av bakterier som salmonella, og skadet frukt bør unngås. Oppskåret melon må oppbevares kjølig og spises innen tre-fire dager.
Nøkkelentiteter
Katrine Lunde
Kristin Estil Jacobsen
Hege Rognlien
Jennifer Emilson
Ilana Freddye
Kiwi
Coop
Rema 1000
Statistisk sentralbyrå
Folkehelseinstituttet
Nøtterøy
Tønsberg