
Pak choy-salget eksploderer: 700 prosent vekst i Norge
1 måned siden siste oppdatering
2 artikler i saken
1 måned siden siste oppdatering
2 artikler i saken
Salget av den asiatiske grønnsaken pak choy har eksplodert i Norge, med en økning på over 700 prosent siden 2020. Grønnsaken hylles for sin enkelhet og smak, men den høye prisen gjør kinakål til et populært og rimeligere alternativ.
Salget av den asiatiske grønnsaken pak choy har eksplodert i Norge, med en økning på over 700 prosent fra 109 tonn i 2020 til 873 tonn i 2024, ifølge Bama. Denne veksten gjør at tidligere eksotiske råvarer blir hverdagsmat, og Bama forventer ytterligere vekst i 2025. Landslagskokk Siriyaporn Rithisirikreg fremhever pak choy som enkel å tilberede, umami-rik og nøtteaktig, egnet for wok, supper og salater.
Grønnsaksbonde Gjermund Kristoffersen, som har dyrket pak choy i over tjue år, mener suksessen skyldes dens enkelhet og at den trives i norsk jord, med restauranter som viktige trendsettere. Dagligvarekjedene opplever veksten ulikt; Coop har doblet salget, Rema 1000 har hatt 30 prosent vekst for pak choy og nesten ti prosent for kinakål i 2024, mens Kiwi ikke har merket stor vekst. Til tross for populariteten er pak choy relativt dyr med en kilopris på over 130 kroner.
Kinakål, til rundt 47 kroner per kilo, fremstår som et prisgunstig alternativ. Ernæringsrådgiver Iselin Sagen bekrefter at kinakål er en god erstatning i de fleste retter, selv om kokk Michelle Zhao påpeker ulik tekstur og lengre steketid for kinakål i wok.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!