
Rema 1000 Sjokobær revet ut av hyllene: Ernæringsfysiolog advarer
2 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
2 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
Rema 1000s nye «Sjokobær» har blitt revet ut av butikkhyllene, drevet av enorm popularitet på sosiale medier. Ernæringsfysiolog Karoline Steenbuch advarer imidlertid mot å anse produktet som sunt, og plasserer det på linje med godteri.
Rema 1000s nye «Sjokobær med frysetørket jordbær og bringebær» har opplevd en salgssuksess langt over forventning siden lanseringen i forrige uke, og har raskt forsvunnet fra butikkhyllene. Kommunikasjonsleder Hege Rognlien i Rema 1000 bekrefter at enorme mengder er solgt, og peker på sosiale medier, spesielt TikTok, som en hoveddriver for den raske populariteten, med interesse som også har spredt seg til Danmark. Produktet er utviklet basert på kundetilbakemeldinger og internasjonale trender for alternative snacks med frukt og bær.
Ernæringsfysiolog Karoline Steenbuch advarer imidlertid mot å betrakte «Sjokobær» som et sunt alternativ. Hun klassifiserer det som et ultraprosessert produkt, sammenlignbart med vanlig godteri, med tilnærmet likt kalori- og sukkerinnhold som melkesjokolade. Steenbuch fremhever også innholdet av kokosfett og at produktet kun består av 10 prosent bær, noe som reiser spørsmål om bevaring av næringsstoffer.
Hun understreker at produktet bør nytes innimellom som kos, ikke som en del av det daglige kostholdet. Rema 1000 informerer selv om at «Sjokobær» er plassert i godterihyllen og kategoriseres som sjokolade.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!